جایگاه رنگ ها در صنعت تبلیغات

رنگ ها جایگاه مهمی در زندگی افراد دارند. احساسات و افکار را می توان با رنگ ها بیان کرد. بنابراین از نظر تاثیرگذاری رنگ ها در تبلیغات بسیار استفاده می شود. زیبایی شناسی رنگ ها از سه جهت مورد بررسی قرار می گیرد. تاثیرات دیداری رنگ ها (بصری)، نقش رنگ ها در بیان احساسات (عواطف) و معانی نمادین آنها.

رنگ ها به عنوان بازتابی از ضمیر ناخودآگاه مشترک، معنای اجتماعی پیدا می کنند. که در این مقاله آرسام طرح به آنها می پردازیم؛ این اشتراک در معانی رنگ ها به طور طبیعی نشان دهنده روانشناسی رایج رنگ هاست. رنگ‌ها در یک جامعه به یک شکل درک می‌شوند، احساسات یکسانی را برمی‌انگیزند و تداعی‌های یکسانی در خاطراتشان دارند. به همین دلیل است که اکثر افراد در یک جامعه واکنش های مشابهی به رنگ های مشابه نشان می دهند.

تأثیر رنگ ها در تبلیغات برافراد

تداعی رنگ ها و بکارگیری آنها در تبلیغات و تاثیر آن بر افراد به شرح زیر است:

  1. زرد:

نماد جوانی و شادابی است. در طبقات تاریک خودنمایی می کند. با رنگ مشکی سازگار است. همچنین ترکیب های زیبایی با آبی ایجاد می کند. همه تاکسی ها زرد هستند زیرا رنگ زرد توجه زیادی را به خود جلب می کند و شرکت های اجاره خودرو نیز از رنگ زرد بسیار استفاده می کنند. زرد، رنگ تابستان و خورشید است و حس گرما را در افراد القا می کند.

  1. قرمز:

 جلب توجه می کند و هیجان می بخشد. این رنگ در کمپین های تبلیغاتی برای برجسته شدن استفاده می شود. زمینه فروش گرم را فراهم می کند. با توجه به موارد استفاده شده با هم؛ این رنگ تداعی کننده جنگ، ترس، هیجان، اروتیسم و ​​قدرت است. با رنگ های خاکستری، سیاه و سفید استفاده می شود.

  1. نارنجی:

فروش گرم، مقرون به صرفه و اعتماد را فراهم می کند. احساس شور و شوق، تحرک و سرزندگی می دهد. میل به زندگی را افزایش می دهد، روحیه می دهد، روحیه فرد را بالا می برد. رنگ‌هایی که به رنگ نارنجی نقاشی شده‌اند، تصویر معمولی بودن را برای همه دارند. رنگ نارنجی یکی از رنگ های اصلی در لباس زنانه است. با سیاه و سفید استفاده می شود.

  1. قهوه ای:

تواضع را برمی انگیزد. مردم نمی توانند مدت زیادی در مکان هایی که قهوه ای رنگ شده اند بمانند، بنابراین میزها، صندلی ها و دیوارهای رستوران های فست فود قهوه ای یا نزدیک به این رنگ هستند.

  1. سبز:

 سبز اعتماد به نفس می دهد و مدام در تبلیغات بانکی استفاده می شود. سبز نشان دهنده نوآوری و آرامش است.

  1. آبی:

آرامش و راحتی را تداعی می کند. به طور کلی به عنوان رنگ پس زمینه استفاده می شود. آبی دریایی نشان دهنده نهادگرایی، رسمی بودن و کیفیت است. این رنگ ها به طور مداوم توسط بانک ها استفاده می شود. کسب و کارهای بزرگ از لوگوهای آبی تیره استفاده می کنند.

  1. مشکی:

در بیشتر جوامع، رنگ سیاه نماد مرگ، طمع و شر بوده است. لباس رنگ مشکی نشان دهنده عزاداری است. سیاه همچنین نشان دهنده قدرت و اشتیاق است. اگر در پس زمینه استفاده شود بدبینی می دهد. ماهیت این رنگ است که غلظت بیشتری را افزایش می دهد.

  1. بنفش:

منجر به خلق و خوی عصبی و پیچیده می شود. ناخودآگاه ترس ها را بیدار می کند. از آنجایی که این رنگ حس پشیمانی، اندوه، بدبینی را برمی انگیزد، رنگ غم و اندوه و درونگرایی است. جنبه های مثبت این رنگ؛ ثروت، انرژی معنوی و تخیل را فعال می کند و قدرت تفکر و همچنین شهود را افزایش می دهد.

  1. صورتی:

رنگی است که خاصیت آرامش بخشی ملایمی دارد. بنابراین، رنگ مورد علاقه خانم ها شده است. رنگ صورتی به رنگ اصلی لباس زنانه تبدیل شده است. در تبلیغات مد و فشن بیشترین کاربرد را دارد.

برچسب ها: بدون برچسب

دیدگاه شما

فیلدهای لازم با * مشخص شده است