کدام بهتر است: بازاریابی رسانه های اجتماعی (SMM) یا سئو (SEO)؟ جامع ترین راهنمای سال 2022

رسانه های اجتماعی یا سئو؛ کدام بهتر است؟ هنگامی که در مورد سئو و رسانه های اجتماعی صحبت می شود، اغلب بحث چالشی در مورد اینکه کدام یک بهتر است وجود دارد. در حقیقت، هر دو هدف خود را دارند و ببهره گیری از هر کدام بستگی به تجارت شما دارد و یکی را می توان مهمتر از دیگری دانست.

با توجه به اینکه بسیاری از کاربران اینترنت امروزی، اکثر تصمیمات خرید و مرور خود را بصورت آنلاین انجام می دهند، جای تعجب نیست که کسب و کارها برای جلب توجه خود به بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) و بازاریابی رسانه های اجتماعی (SMM) روی می آورند.

در این مقاله آرسام طرح ، تفاوت های بین بازاریابی شبکه های اجتماعی و سئو را بررسی خواهیم کرد.  همانطور که خواهید دید بین اتین دو، تفاوت های ظریف زیادی وجود دارد. چندین راه مختلف برای نزدیک شدن به هر یک وجود دارد و هر دو در صورت استفاده صحیح می توانند ابزار قدرتمندی باشند. و به همین دلیل، مهم است که تفاوت های بین آنها را درک کنید تا بتوانید تصمیم آگاهانه ای در مورد اینکه کدام نوع استراتژی بازاریابی برای شما منطقی تر است، بگیرید. بنابراین، ادامه مقاله را بخوانید.

این مقاله آرسام طرح به بررسی نقاط قوت و ضعف SEO و SMM می پردازد و یک نقشه راه برای ایجاد یک برنامه موثر برای شرکت شما ارایه می دهد.

سئو SEO

سئو فرآیند هدایت ترافیک هدفمند به وب سایت شما از موتورهای جستجو است. شما باید محتوای باکیفیت ایجاد کنید ، به کلمات کلیدی مرتبط توجه کنید و همچنین بک لینک ها را در خود جای دهید.

در مقایسه با SMM، سئو قطعا از بسیاری جهات سخت تر است. زیرا نیاز به زمان، دانش و صبر بیشتری دارد.

مزایای سئو

سئو دارای مزایای منحصر به فردی است که سایر اشکال دیجیتال مارکتینگ کاملا فاقد آن هستند. این تعجب آور نیست زیرا نزدیک به 75 درصد از جستجوگران، سرچ خود را در گوگل آغاز می کنند.

در حالی که بهینه سازی موتورهای جستجو چیزی نیست که بتوانید در آن عجله کنید، مهم است که برای به دست آوردن نتایج مناسب زمان بگذارید. بیایید نگاهی به برخی از مزایای آن و اینکه چگونه می توانند بر کسب و کار شما تاثیر بگذارند، بیاندازیم.

ترافیک وب سایت با ارزش
برای دستیابی به رتبه بالا در موتورهای جستجو، باید اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما با کلمه کلیدی یا عبارتی که مخاطبان شما جستجو می کنند مرتبط است. هنگامی که آنها با کلمه کلیدی مرتبط با پیشنهاد شما جستجو می کنند، وب سایت شما اولین گزینه ای خواهد بود که نمایش داده می شود!

وقتی صحبت از نحوه تحقیق مشتریان در مورد محصولات و خدمات می شود، موتورهای جستجو مانند گوگل ابزار قدرتمندی هستند. آنها به مصرف کنندگان اجازه می دهند تا اطلاعاتی در مورد پیشنهادات جدید و انواع محصول را جستجو کنند.

1. هنگامی که کسب و کار شما آنلاین است، بهینه سازی موتور جستجو (SEO) برای موفقیت آن بسیار مهم است. نکات زیر به کسب و کار شما کمک می کند تا استراتژی سئوی خود را بهبود بخشد و به نتایج بهتری دست یابد.

2. بدانید چه کلمات کلیدی برای مخاطبان شما مهم هستند. هنگامی که می خواهید ترافیک را به وب سایت خود هدایت کنید، دانستن کلمات کلیدی که مردم برای یافتن سایت شما استفاده می کنند بسیار مهم است. این به شما کمک می کند تا بفهمید مردم به دنبال چه چیزی هستند و به تولید محتوای شما اطلاع می دهد.

3. محتوای با کیفیت و آموزنده بنویسید. برای موفقیت در سئو، محتوای شما باید برای مخاطبان آموزنده و ارزشمند باشد.

شما کمتر برای سئو هزینه می کنید
این یک راه عالی برای دریافت مزایای بهینه سازی موتورهای جستجو است. سخت کوشی، صبر و هوشمندی چیزی است که برای به دست آوردن نتیجه نیاز دارید. اگر می خواهید بهترین نتیجه را بگیرید، باید با یک شرکت سئو کار کنید.

یک سئوکار متخصص می داند که چه کاری باید انجام شود، زیرا آنها تجربه زیادی دارند. شما به عنوان یک تازه کار باید همه چیز را از ابتدا یاد بگیرید و مقدار شگفت انگیزی برای یادگیری وجود دارد.

صفحات سایت های سئو شده بیشتر از برخی تبلیغات پولی دیگر کلیک می شود
در یک مطالعه در سال 2017، محققان دریافتند که اولین نتیجه در هر صفحه جستجوی معین، 20.5٪ از کلیک ها را در صفحه دریافت می کند. بسیاری از مردم به الگوریتم گوگل اعتماد دارند و به آن اعتماد دارند، بنابراین آن را به محتوای حمایت شده یا پولی ترجیح می دهند.

طبق یک مطالعه، 81 درصد از مشتریان قبل از خرید یک کالا، چه از فروشگاه یا آنلاین، به صورت آنلاین تحقیق می کنند. این نشان می دهد که می توانید با سئو از ترافیک بیشتری نسبت به تبلیغات پولی لذت ببرید.

سئو می تواند به شما در دستیابی به ROI خوب کمک کند
اگر می خواهید وب سایت شما بدون توجه به جایی که هستید دیده شود، باید در نتایج جستجو برای کلمات کلیدی مناسب رتبه بندی کنید. این به مخاطبان هدف شما کمک می کند تا وب سایت شما را پیدا کنند.

زمانی که بازار هدف شما بتواند پیشنهاد شما را ببیند، این احتمال وجود دارد که تبدیل ها و حمایت های بیشتری رخ دهد. طبیعتا این کار کسب و کار شما را به سطح بالاتری می برد.

ابزارهای سئوی بسیاری در بازار موجود است و می توانند به شما کمک کنند تا روند بهینه سازی وب سایت خود را آسان تر و سریع تر کنید. برخی از اینها رایگان و برخی پولی هستند.

شاید معروف ترین ابزارهای سئو Semrush و Ahrefs باشند. با این حال، آنها گران هستند. اگر به ابزارهای رایگانی مانند Google Keyplanner و SEO quake نگاهی به بودجه داشته باشید، آنها ارزش زیادی را به صورت رایگان ارایه می دهند.

نکات مهم سئو
در زیر چند نکته ضروری است که باید بدانید تا بتوانید سئوی خود را موفق کنید

مخاطبان و انتظارات آنها را درک کنید
شما باید بدانید که مخاطب هدف شما چه چیزی را می خواهد یا نمی خواهد ببیند زمانی که یک کلمه یا عبارت را پرس و جو می کند. اگر ساده و سرراست باشد، نمی خواهند جای دیگری را جستجو کنند. آیا می دانید قالبی که آنها ترجیح می دهند، متن، تصویر یا ویدیو است؟ زمانی که این موارد را درک کنید، می‌توانید محتوای مناسبی تولید کنید. لازم است که به آن توجه کنید.

مواردی وجود دارد که باید مراقب آنها باشید. شما باید مطمئن شوید که اطلاعاتی که ارایه می دهید برای آنها مناسب است. مهم است که به خاطر داشته باشید که همه مخاطبان هدف شما از یک موتور جستجو استفاده نمی کنند. درک این امر حیاتی است. شما باید عبارات جستجوی مورد استفاده توسط مخاطبان را درک کنید. شما باید بدانید که کلمات کلیدی که افراد برای یافتن آنچه به دنبال آن هستند استفاده می کنند چیست. درک این موضوع مهم است زیرا نمی توانید محتوایی بنویسید که برای همه جذاب باشد. برخی از افراد با استفاده از موتور جستجوی متفاوتی نسبت به دیگران جستجو می کنند.

لینک بیلدینگ
ایجاد لینک شامل پیوند دادن سایر وب سایت ها به محتوای آنلاین شما است. پیوندها برای خزیدن در وب به منظور یافتن محتوای با کیفیت استفاده می شوند.

رتبه بندی وب سایت شما بر اساس محتوای وب سایت شما و اینکه وب سایت هایی که به شما لینک می دهند چقدر معتبر یا معتبر هستند و تعداد لینک هایی که از سایر وب سایت ها دارند می باشد. اگر تعداد زیادی وب سایت با کیفیت بالا به شما لینک دهند، به احتمال زیاد رتبه بالایی در سئو کسب خواهید کرد.

برای ایجاد لینک، باید ثابت، اختصاص داده شده و صبور باشید. ممکن است لازم باشد مدتی را برای ایجاد شهرت و به دست آوردن لینک صرف کنید، اما زمانی که این کار را انجام دهید، از مزایای آن بهره مند خواهید شد.

سئو روی صفحه
به روز نگه داشتن فاکتورهای On-Page و استفاده از کلمات مناسب در برچسب های متن، عنوان و عنوان بسیار مهم هستند. همچنین سرعت بارگذاری صفحه و ناوبری آسان به همان اندازه مهم هستند. کاربران صبور نیستند، بنابراین اگر کمی تاخیر یا مشکل وجود داشته باشد، می توانند سایت شما را ترک کنند.

بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی (SMM)

استفاده از پلتفرم های رسانه های اجتماعی برای افزایش ترافیک وب سایت به عنوان بازاریابی رسانه های اجتماعی شناخته می شود. این پلتفرم ها به ساختن برند و فروش کمک می کنند. این روند شامل ارسال محتوای جذاب در پروفایل های رسانه های اجتماعی شما، تعامل با دنبال کنندگان و تجزیه و تحلیل نتایج شما است.

طبق یک مطالعه، 80 درصد از بازاریابان برای افزایش آگاهی از برند به رسانه های اجتماعی متکی هستند. مهمترین پلتفرم های رسانه های اجتماعی شامل فیسوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین، پینترست، یوتیوب و اسنپ چت هستند.

مزایای بازاریابی شبکه های اجتماعی 

رسانه های اجتماعی کمی غیر رسمی و انعطاف پذیر هستند. اغلب به عنوان مکانی برای وقت گذرانی و سرگرمی دیده می شود. اکثر بازاریابان با هدف قرار دادن مشتریان بالقوه در این بستر در زمانی که احتمال بیشتری دارد پاسخ بهتری دریافت کنند از این مزیت استفاده می جویند.

ارتباط مستقیم با مشتریان
بازخورد در بازاریابی بسیار مهم است. رسانه های اجتماعی به شما این فرصت را می دهند که با مشتریان خود تعامل داشته باشید و نیازهای آنها را بدانید. همچنین می توانید با آنها تعامل مستقیم داشته باشید، جایی که آنها بتوانند نیازهای خود را مستقیم و بی پرده بیان کنند.

اگر بطور منظم با آنها تعامل داشته باشید، به شما کمک می کند تا ویژگی ها و عادت های آنها را درک کنید. این امکان وجود دارد که کمپین های خود را در این مسیر هدایت کنید.

شما می توانید به مخاطبان بیشتری دست پیدا کنید
میلیون‌ها نفر در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و احتمالا مخاطبان هدف شما در آنجا حضور دارند. وقتی در رسانه های اجتماعی پست می کنید، فالوورهای شما می توانند محتوا را به اشتراک بگذارند و مطمئن شوند که مخاطبان بیشتری را دریافت می کنند. اگر افراد زیادی محصول یا خدمات شما را ببینند، از ترافیک بیشتر و حمایت احتمالی لذت خواهید برد.

گران نیست!
در حالی که تبلیغات سنتی نسبتاً گران است، تبلیغات رسانه های اجتماعی نسبتا ارزان است. باز کردن یک حساب رسانه های اجتماعی برای اکثر پلتفرم ها رایگان است و برای انجام آن تلاش کمی یا بدون تلاش انجام می شود. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک پایگاه فالوور/طرفدار قوی ایجاد کنید و شاهد رونق کسب و کار خود باشید!

تنوع پلتفرم های شبکه های اجتماعی
پلتفرم های رسانه های اجتماعی زیادی وجود دارد. هر چه بیشتر به یک پلتفرم خاص تمایل داشته باشید، فعال تر خواهید بود. در اینجا خبر خوب است – شما می توانید یک حساب کاربری در همه آنها داشته باشید! فیس بوک، اینستاگرام، لینکدین، اسنپ چت، توییتر، شما آن را نام ببرید!

این به این معنی است که شما می توانید به مخاطبان هدف خود بدون توجه به پلتفرمی که در آن هستند یا بیشتر در آن فعالیت دارند، دسترسی پیدا کنید. اگر لینکی به وب سایت خود اضافه کنید، این امر باعث افزایش ترافیک به سمت وب سایت شما می شود.

نکات مهم بازاریابی رسانه های اجتماعی

 برخی از نکات اصلی در بازاریابی رسانه های اجتماعی وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

محتوای ویدیویی زنده همچنان کلیدی است
رسانه‌های اجتماعی بیشتر از تصاویر و ویدئوها تشکیل شده‌اند و کمتر از متن استفاده می‌کنند. این مکان عالی برای محتوای ویدیویی است و به احتمال زیاد به همین منوال ادامه خواهد یافت. بیشتر تبلیغ‌کنندگان از محتوای ویدیویی برای تاثیرگذاری بسیار خوبی در رسانه‌های اجتماعی استفاده کرده‌اند و به نظر می‌رسد که کاملاً مناسب است. بسیاری از دستگاه ها از فرمت ویدئو پشتیبانی می کنند و به نظر می رسد بسیاری از کاربران نیز به آن تمایل دارند.

برنامه های پیام رسانی و چت ربات ها
برنامه‌های ارتباطی بی‌درنگ مانند فیس‌بوک مسنجر، واتساپ و سایر  پیام‌رسانهای مستقیم، همه ابزارهایی هستند که برای برقراری ارتباط بی‌درنگ بین بازاریابان و مشتریانشان استفاده می‌شوند. از طریق این راه ها، آنها می توانند خدمات سریعی را به مشتریان خود ارایه دهند.

چت های خصوصی به شما این امکان را می دهد که با مشتریان خود به شیوه ای شخصی تر ارتباط برقرار کنید و  محتوای خود را به روشی شخصی تر ارایه دهید.

گوش فرا دهید
گوش دادن به رسانه های اجتماعی فرآیند نظارت بر سایت های رسانه های اجتماعی است تا ببینید مردم در مورد شما و محصولات شما چه می گویند. با ابزارهای گوش دادن اجتماعی، بازاریابان می توانند نکاتی را که مشتریان می پرسند، دریافت کنند.

از این ابزارها برای توسعه محتوایی استفاده کنید که به آن مسائل رسیدگی کند. این ابزارها همچنین به شما امکان می‌دهند مشتریان بالقوه را در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی شناسایی کنید. پیگیری این سرنخ ها می تواند آنها را به مشتریان نهایی تبدیل کند.

محتوای زودگذر کاربران را درگیر می کند
تصاویر و ویدیوهای کوتاهی وجود دارد که فقط برای مدت کوتاهی در دسترس هستند. به دلیل دسترسی محدود، نرخ تعامل بالایی دارند و کاربران را تشویق به اقدام می کنند. پلتفرم‌های اصلی که محتوای زودگذر را حمل می‌کنند، فیسبوک هستند،

این را می‌توان در مثال‌های «استوری» اینستاگرام و فیسبوک مشاهده کرد. در سه ماهه دوم سال، تعداد کاربران فعال روزانه در سرویس اشتراک عکس حدود 400 میلیون نفر بود.

اینفلوئنسر مارکتینگ همچنان عامل تغییر بازی در رسانه های اجتماعی است
اینفلوئنسرهای رسانه های اجتماعی مخاطب/فالوور زیادی در رسانه های اجتماعی دارند. این استراتژی یکی از سریع ترین راه ها برای ارائه محصول شما به بازار است.

این عالی است که در نمایه رسانه های اجتماعی دیگران برجسته شوید، به خصوص زمانی که آنها طرفداران زیادی داشته باشند. این بدان معنی است که محصول یا خدمات شما توسط افراد زیادی دیده می شود و این می تواند به شما کمک کند فالوورهای بیشتری به دست آورید.

مقایسه بازاریابی رسانه های اجتماعی و بهینه سازی موتورهای جستجو SMM و SEO

در حالی که SMM و SEO هر دو بر جذب بازدیدکننده تمرکز دارند، رویکرد آنها کمی متفاوت است. ما این دو را با هم مقایسه می کنیم تا شباهت ها و تفاوت های آنها را درک کنیم.

کاربران شبکه های اجتماعی بیشتر منفعل و خودجوش هستند، بنابراین کمتر از شما خرید می کنند. اما بیشتر احتمال دارد که پست شما را لایک کنند و آن را به اشتراک بگذارند.

با سئو، مخاطبان خاصی هدف قرار می گیرند که از قبل به محصول یا خدماتی که ارائه می کنید علاقه مند هستند. بنابراین نرخ تبدیل بسیار بالاتر خواهد بود اما به احتمال زیاد آنها مقاله یا وبلاگ را به اشتراک نمی گذارند.

بازاریابی رسانه های اجتماعی در محتوایی رشد می کند که احساسات کاربران را جذب می کند. این محتوا معمولاً در مدت زمان کوتاهی به صورت ویروسی منتشر می شود و معمولا نوعی واکنش از سوی مخاطبان را به خود جلب می کند. با این حال، فایل یک پست بسیار کوتاه است و به زودی فراموش خواهد شد.

از سوی دیگر، سئو بر روی محتوای تحقیقی و صریح تمرکز می کند که به سوالات گوگل پاسخ می دهد. اگر محتوایی که ارائه می کنید بسیار خوب است و پاسخ جامع و جذابی ارائه می دهد و وب سایت شما دارای اعتبار است. آن مقاله می تواند سالها در رتبه اول گوگل بماند. من محتوای با رتبه برتر را دیده ام که در سال 2015 منتشر شده است!

محتوا در رسانه های اجتماعی نیز پادشاه است، بنابراین ایجاد محتوای قانع کننده ای که سریعا برای مخاطبان هدف شما جذاب باشد، حیاتی است. رسانه های اجتماعی به سرعت در حال حرکت هستند، بنابراین شما به محتوای جذاب و جذاب نیاز دارید تا توجه مخاطبان خود را به خود جلب کنید.

سئو بیشتر با محتوای طولانی سروکار دارد، زیرا میانگین صفحه ای که در گوگل رتبه بالایی دارد 1500+ کلمه دارد. بنابراین پاسخ بسیار دقیق تری به یک سوال افراد ارائه می دهد که باید منجر به تولید سرنخ بهتر شود.

بازاریابی رسانه های اجتماعی به شما این امکان را می دهد که فوری دید و ترافیک را به دست آورید. به عنوان مثال، در توییتر، حتی می توانید ترند شوید و رتبه اول را کسب کنید. با این حال، ممکن است کوتاه مدت باشد مگر اینکه تلاش مداوم و مستمری انجام دهید. برای ایجاد رتبه بندی در فرایند سئو،  زمانی بیش از یکی دو ماه لازم است؛ اما وقتی انجام شد، معمولا پایداری وجود دارد.

رابطه خاص بین SMM و SEO

رسانه های اجتماعی می توانند ترافیک وب سایت شما را به ارمغان بیاورند که به افزایش رتبه شما در موتورهای جستجو کمک می کند. همچنین، برندهای معتبر می توانند از طریق اشتراک گذاری اجتماعی از کسب و کار شما آگاه شوند. برای اینکه محتوا هدفمند باشد، باید توسط افرادی که به آن نیاز دارند پیدا شود.

گوش دادن اجتماعی ابزاری است که توسط بازاریابان برای تولید محتوایی که در موتورهای جستجو رتبه بالایی داشته باشد استفاده می کنند. با این کار بازدیدکنندگان ارزشمندی را جذب می کنند که به احتمال زیاد مشتری خواهند شد.

بنابراین به یک معنا، هم رسانه های اجتماعی و هم سئو می توانند برای افزایش آگاهی از برندهای شما و همچنین به دست آوردن ایده های طولانی مدت با هم کار کنند.

نتیجه گیری

هم سئو و هم رسانه های اجتماعی باید در استراتژی بازاریابی شما جایگاهی داشته باشند.

هر دو نقاط قوت و ضعف هایی دارند اما می توانند با هم کار کنند.

همچنین، نوع کسب و کار شما نیز می تواند نقش مهمی در این که چه درصدی از بازاریابی خود را باید به هر یک اختصاص دهید، بازی کند.

مثلا کسب‌وکاری که محصولات احساسی مانند بدلیجات مقرون‌ به‌صرفه می‌فروشد، به احتمال زیاد در رسانه‌های اجتماعی موفق تر خواهد شد.

با این حال، برای کسب‌وکاری که خدمات حقوقی یا فنی ارائه می‌کند، احتمالاً ایده خوبی است که تلاش خود را بر SEO متمرکز کند.

جهت سفارش سئو برای کسب و کار خود با ما در تماس باشید.

برچسب ها: بدون برچسب

دیدگاه شما

فیلدهای لازم با * مشخص شده است