یکی از دلایل مهم در موفقیت یک کمپین بازاریابی، ویروسی شدن آن است. منظور از ویروسی شدن همان دست به دست چرخیدن آن توسط افراد است. هر بازاریابی دوست دارد که هر کمپینی که می سازد ویروسی شود. ولی معمولا نمی توان ویروسی شدن یک کمپین بازاریابی را پیش بینی کرد. عوامل زیادی در ویروسی شدن یک کمپین بازاریابی دخیل است که در این مقاله آرسام طرح به آنها می پردازیم.
6 گام شروع یک کمپین تبلیغاتی و بازاریابی ویروسی
در ادامه مواردی را عنوان می کنیم که رعایت تمام آنها در کنار هم احتمال ویروسی شدن یک کمپین تبلیغات را به شدت افزایش می دهد.
1.استفاده از عناصر بصری برای کمپین تبلیغاتی ویروسی
همه کمپین هایی که به کمپین های ویروسی تبدیل می شوند به احتمال زیاد از عناصر تصویری در نمایش خدمات و محصولات خود استفاده کرده اند. از همین رو اولین قدمی که در ویروسی شدن کمپین تان باید بردارید استفاده از تصاویر و ویدیوهای جذاب است. هنگام استفاده از عناصر تصویری در کمپین های خود باید به این نکته توجه داشته باشید که آیا با محصول یا خدمات شما متناسب است یا خیر؟ اگر پیامی که در کمپین شما وجود داشت به صورت متنی هم بود سعی کنید حتما از یک تصویر جذاب، شگفت انگیز و در کل جالب استفاده نمایید که احتمال اشتراک گذاری کمپین تان بالا رود و به یک کمپین ویروسی تبدیل شود.
2.برنامه ریزی برای کمپین تبلیغاتی ویروسی
معمولا بیشتر کمپین های ویروسی که به صورت تصادفی ایجاد می شوند از طریق برنامه ریزی قبلی شکل می گیرند. اما ویروسی شدن هیچ کمپینی قطعی نیست! ولی در هر صورت باید برای کمپین خود برنامه ریزی داشته باشید و سعی کنید پیام خود را کاملا شفاف به مخاطبان خود برسانید. اگر از اینفوگرافیک استفاده می کنید سعی کنید طرح کلی و مناسبی را برای القای بهتر آن به مخاطبانتان طراحی کنید.
3.درگیر کردن احساسات مخاطبان
اغلب کمپین هایی که ویروسی می شوند، احساسات و هیجانات مخاطبان را به خود درگیر می کنند. بیشتر کمپین هایی هم که به صورت طنز هستند احساسات افراد رو هم تحت تاثیر قرار می دهند. به عنوان مثال کمپین قطره قطره برنامه خندوانه که در اینستاگرام آقای جوان منتشر شد و موضوع آن صرفه جویی در مصرف آب بود. البته فکر نکنید فقط کمپین های آموزنده و آموزشی قابلیت ویروسی شدن را دارند بلکه کمپین های دیگر هم با استفاده از بهره گیری از عواطف احساسی افراد می توانند به کمپین ویروسی تبدیل شوند. بنابراین سعی کنید حتما این مورد رو هم در ایجاد کمپین خود لحاظ کنید.
4.شناخت مخاطبان برای کمپین تبلیغاتی ویروسی
برای راه اندازی یک کمپین ویروسی باید مخاطبان هدف خود را به خوبی بشناسید. چه چیزی آنها را سرگرم می کند؟ به چه چیزهایی علاقه دارند؟ آیا به دنبال اخبار و اطلاعات محرمانه هستند؟ آیا آموزش های ویژه از شما می خواهد؟ اگر این موارد را مدنظر داشته باشید می توانید کمپینی راه اندازی کنید که اثر بخشی بیشتری داشته باشد. به یاد داشته باشید مخاطبان هر کمپین با کمپین های دیگر کاملا متفاوت هستند. بنابراین باید مخاطبان خود را به خوبی بشناسید و از عواملی که بر روی آنها تاثیر گذار است آگاهی کامل داشته باشید.
5.سادگی در اجرای کمپین ویروسی
همیشه سعی کنید کمپین های خود را خیلی ساده طراحی و راه اندازی کنید. از پیچیدگی زیاد در رساندن پیام خود به مخاطبانتان پرهیز کنید. مطمئن باشید اگر اینگونه باشد کمپین شما به هیچ وجه دست به دست نمی چرخد و ویروسی نخواهد شد. در هر موردی چه مقاله، چه ویدیو و یا چه اینفوگرافیک، کوتاه و گیرا بودن برای ویروسی شدن کافی است. بعد از ویروسی شدن کمپین و افزایش مخاطبانتان در گام های بعدی می توانید اطلاعات بیشتری در اختیارشان قرار دهید.
6.اجرای صحیح کمپین ویروسی تبلیغاتی
بعد از برنامه ریزی باید آن را به درستی اجرا کنید تا شاهد ویروسی شدن آن شوید. شناخت مخاطبان از مهمترین مواردی است که باید در راه اندازی یک کمپین ویروسی رعایت کنید. باید بدانید مخاطبان خود بیشتر چه موقع آنلاین می شوند. معمولا چه موقعی شبکه های اجتماعی خود را چک می کنند؟ این بهترین زمان برای اجرای کمپین تبلیغاتی خود است. دنبال کنندگانتان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاری کمپین خود تشویق کنید. آن موقع است که می توانید با خیال راحت به کمپین تبلیغاتی خود که ویروسی شده است تماشا کنید.
دیدگاه شما