الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل و تاثیر بر وب سایتها

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل و تاثیر بر وب سایتها

برخلاف الگوریتم پاندا و کبوتر که یک بروز رسانی و اضافات الگوریتم های قبلی گوگل بودند الگوریتم مرغ مگس خوار به عنوان یک مکمل برای الگوریتم اصلی گوگل بوده است.

دیباچه ای بر الگوریتم مرغ مگس خوار

الگوریتم مرغ مگس خوار به گوگل کمک می کند تا به این درک برسد که کاربران هدفشان از جستجوی یک کلیدواژه خاص در گوگل چییست.

گوگل مرغ مگس خوار را در 26 سپتامبر 2013 معرفی کرد ولی از یک ماه قبل مورد استفاده قرار می گرفت. بر خلاف الگوریتم های قبلی مثل پاندار و پنگوئن به نظر نمی آید که الگوریتم جدیدتر یعنی مرغ مگس خوار تغییرات منفی شدیدی در وب داشته باشد.

این موضوع پذیرفته شده که بطور گسترده ای روی پایه دانش گوگل به با اسم ” نمودار دانش” یا “knowledge graph” داره. به هر حال جامعه سئو محلی گفتند که اثراتی را در بخش موتور جستجوی محلی هم احساس کردند.

نمودار دانشی (knowledge graph) و جستجو با محوریت شناخت معنا(semantic search):

اگر به دنبال چرایی و هدف بوجود آمدن الگوریتم مرغ مگس خوار هستید باید با مفهومی خیلی مهمی که در موتورهای جتسجو وجود دارد با عنوان: جستجو با محوریت شناخت معنا یا semantic search را آشنا بشید.

یک سال قبل از انتشار مرغ مگس خوار گوگل نمودار دانشی خود را منتشر کرد. البته بر خلاف اسمش در اینجا خبری از یک نمودار عددی نیست بلکه متشکل از ویژگی های خاص است که باعث می شود صفحه جستجوی گوگل برای پاسخ بهتر به جستجوهایی که درباره امکان، افراد مشهور و چیزهای دیگر هستند آماده شود.

نمودار دانشی یا knowledge graph

وقتی صحبت از نمودار می شود ناخودآگاه یاد نمودارهای ریاضی می افتیم. در اینجا منظور بخشی از صفحه جستجو هست که با توجه به نوع کلیدواژه ای که شما جستجو می کنید به شیوه ای خاصی اطلاعات را نمایش می دهد. بطور عمومی  نمودار دانشی بر پایه  شش مورد زیر است:

  • مکان ها
  • افراد مشهور و معروف
  • فیلم و سریال
  • آهنگ و موسیقی
  • شرکت ها و مجموعه های تجاری و خدماتی
  • آشپزی و خانه داری

البته ممکن است موارد دیگری نیز وجود داشته باشد.

جستجوی ایران و نمایش اطلاعات درباره ایران در گراف دانشی گوگل

گراف دانشی از سال 2012 در امریکا شروع به کار کرده و در 16 می 2012 بطور جهانی فعال شده است. برای زبان فارسی گراف دانشی از 9 ژانویه 2014 فعال گردیده است.

با توجه به اینکه اطلاعات گراف دانشی از ویکی داده و ویکی پدیا استخراج می شود در صورتیکه در یک زبان برای یک جستجو مقاله ای نباشد باعث می شود که گراف دانشی برای آن نمایان نشود در حالیکه در جستجو با زبان های دیگر مخصوصا انگلیسی گراف دانشی وجود داشته باشد.

نمودارهای دانشی که در صفحه جستجو نمایش داده می شود حاوی پاسخ به سوال شما مثل نمایش اطلاعات درباره یک سبک موسیقی و یا اطلاعاتی درباره یک موسیقدان و یا آهنگساز می باشد.

گراف دانشی در گوگل knowledge graph

گوگل به دنبال افزایش رضایت جستجوکنندگان است و چه بهتر که بتواند از طریق صفحه جستجو یکسری نیازها را رفع کند و به جستجوی بهتر کمک نماید. برای نمونه وقتی فیلمی راجستجو می کنید لیستی از بازیگرانش را هم نشان می دهد.

جستجو با محوریت شناخت معنا یا جستجوی معنایی یا (semantic search) :

جستجوی معنایی تلاش می کند که نتایج مناسبی را در صفحه جستجو یا SERP را زبان عبارت های جستجو شده توسط کاربران و فراتر از معنای کلمات، “جستجوی معنایی درباره فهمیدن مفهوم آن کلیدواژه جستجو شده” ارایه دهد حتی اگر کاربر بطور مستقیم به آن اشاره نکند. در واقع معنای کلیدواژه ای که جستجو می کند را بفهمد و آن را در اولیت قرار دهد تا صرف یک کلمه کلیدی.

برای دیدن جستجوی معناشناختی در عمل بیایید نگاهی دوباره به chocolate chip cookies در تصویر بالای صفحه جستجو ها بیندازیم. جستجوی معنای شناختی بر این عقیده است که علیرغم کلمات مورد استفاده در جستجو، کاربر قصدی متفاوت از جستجو را داشته است. به همین دلیل گوگل نتایج را بر اساس زبان جستجوگر عرضه کرد. در نتیجه شاهد بودیم که صفحه جستجو چگونه از موارد مربوط به ساخت و استفاده کوکی استفاده می کند. (به زبان ساده کوکی اطلاعاتی است که سمت کاربر ذخیره می شود.)

گوگل با جستجوی معنایی می تواند کلمات جستجو شده را درک کند و بر اساس واقعیت ها و رابطه آنها کلمات را درک نماید. تمرکز الگوریتم مرغ مگس خوار بر مطابقت واژه جستجو شده با نتایج متکی بر هوش مصنوعی گول است. این یعنی توانایی تجزیه و تحلیل قصد کاربر از جستجوی کلیدواژه مورد نظرش.

جستجوی معنایی و الگوریتم مرغ مگس خوار

جستجوی معنایی صرفا به همین جا خلاصه نمی شود و هنوز چیزهای بیشتری وجود دارد که در مقاله ای مفصل درباره اش توضیح خواهیم داد. در این پست پیرامون تاثیرات این الگوریتم در وب سایت ها  هاصحبت می کنیم. تصور کنید یک کاربر گوگل این عبارت را در گوگل جستجو می کند:” بهترین مکان برای ژاپنی” گوگل می تواند محل را به معنای یک رستوران و “ژاپنی” را بعنوان یک نوع خاص از غذای رستوران تشخیص دهد و در واقع از عبارت بالا این را برداشت ر می کند که بیشترین منظور کاربر ” بهترین رستوران ژاپنی ” است.

البته کوکی ها و جستجوهای قبلی هنوز در نتایج تاثیر گذار هستند و جستجوی مفهومی و نتایج با الگوریتم های پیچیده تری محاسبه می شوند.

آیا الگوریتم مرغ مگس خوار واقعا وجود دارد؟

رابطه الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل و جستجوی معنایی

باید نشانه های وجود الگوریتم مرغ مگس خوار را بررسی کنیم. یکی از اهداف اصلی الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل آوردن جستجوی معنایی به موتور جستجوی گوگل و ترجمه یک مفهوم به واقعیت می باشد. که در نهایت این تبدیل به یک استاندارد جستجو شود. این کار برای فهمیدن قصد واقعی جستجو کننده بوده است  بطوری که اگر کاربری “بهترین مکان برای ژاپنی ها” را سرچ کرد گوگل می فهمید منظور کاربر اینست که “بهترین رستوران ژاپنی” و بر این اساس نتایج را بهتر نشان می داد. در اینجا الگوریتم های دیگری مثل کبوتر هم دخیل هستند تا رستوران های ژاپنی نزدیک را نشون دهد.

مرغ مگس خوار و جستجوی صوتی

با توجه به بروز رسانی مرغ مگس خوار گوگل می توان گفت که گوگل یک گام در مسیر تسلط بیشتر در حیطه جستجوی صوتی برداشته است. وقتی که مرغ مگس خوار در سال 2013 عرضه شد “جستجوی مکالمه” باعث ایجاد یک موج جدید در جستجو شد و درنهایت باعث ایجاد جستجوی صوتی گردید. برای جستجوی صوتی گوگل را مجبور کرد که زبان های طبیعی را بشناسد. با استفاده از گفتار برای جستجوهایی مثل ” بهترین مکان برای غذای سنتی در نزدیکی من کجاست؟” یا “چگونه میتوانم یخچال را تعمیر کنم” استفاده می شد و این مقوله به نوبه خود جدید و جذاب بود.

جستجوی صوتی و مرغ مگس خوار گوگل

بهطور خلاصه تکنولوژی محدود به درک زبان بر اساس کلمه کلیدی جسته شده است و نمی تواند هدف جستجو را بفهمد. پیشرفت های این چند سال در زمینه هوش مصنوعی باعث شده که گوگل بتواند با کمک هوش مصنوعی و جستجوی معنا شناختی و بروز رسانی مرغ مگس خوار برای کارکردن در دنیای زبان های طبیعی حرفی برای گفتن داشته باشد.

مرغ مگس خوار و جستجوی محلی

مرغ مگس خوار گوگل کمک زیادی به جستجوی محلی کرده است. در ابتدا به نظر می رسید که مرغ مگس خوار آمده تا اطلاعات بخش گراف دانشی و جعبه اطلاعاتی را با اطلاعات جعلی پُر کند بر اساس این تصور عموم افراد فکر می کردند که مثلا وقتی کاربر عبارت “هتل شیراز” را جستجو می کند گوگل می آید و کسب و کارهای محلی نزدیک با این موضوع را نشان می دهد. از همین رو بعضی از افراد اسم کسب و کارشان را کلیدواژه ای که جستجو می شد گذاشتند  و به عنوان اسپم شناخته شدند. این سناریو باعث کاهش تجربه کاربری شد و در نهایت گوگل این مشکل را حل کرد.

علاوه بر این جامعه محلی جستجوگرها بر این باورند که مرغ مگس خوار ممکن است دو نتیجه زیر را در نتایج محلی داشته باشد:

  • محلی سازی بیشتر نتایج ارگانیک (جستجوی معمولی) برای نمایش برای کاربران محلی
  • حضور قابل توجه نتایج دارکتوری ها در نتایج جستجوی محلی

آیا سایت من توسط مرغ مگس خوار مورد بازرسی قرار گرفته است؟

چگونه می توان فهمید که آیا الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل بر روی سایت و کسب و کار ما تاثیر گذاشته یا نه. با توجه به اینکه صاحبان کسب و کارهای محلی ممکن است با برخی از مشکلات موقت مثل کاهش ورودی محلی و جعبه اطلاعات های  اسپم روبرو شوند. اما بطور کلی به نظر نمی رسد که این بروز رسانی تاثیر منفی داشته باشد.

به هر حال اگر رتبه سایت شما ناگهان کم شده ممکن است به بررسی توسط مرغ مگس خوار وابسته باشد در قدم اول باید لیست الگوریتم های گوگل را همراه با آخرین آپدیتشان پیدا کنید. سپس موارد و عوامل تغییر رتبه را بررسی نمایید.

مرغ مگس خوار یک فرصت خوب!

در پایان به بررسی فرصت های ایجاد شده توسط مرغ مگس خوار می پردازیم. الگوریتم مرغ مگس خوار باعث بوجود آمدن یک فرصت برای سایت هایی است که بتوانند محتوایی برای جستجوی معنایی ایجاد کنند. گوگل هدف خودش را بر درک عمیق قصد واقعی جستجوی کاربران تنظیم کرده  و به جای کلیدواژه ها دنبال مفهوم عمقی آنهاست.

کاربرد عملی این الگوریتم اینست که اطمینان حاصل نماید که از لحاظ زبان طبیعی محتوای سایت خوبی دارند. متاسفانه ممکن است الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل به عنوان یک شکاف میان شیوه های قدیمی، اسپم و هرزنامه و جستجوی مُدرن (جستجوی معنایی و جستجوی صوتی) باشند که جستجوگر با استفاده از زبان خودش جستجو می کند.

سایت هایی که پاسخ دهنده برای جستجوهای رایج و عمومی شناخته می شوند ممکن است بتوانند بهعنوان منابع مربوط به موضوعات خاص انتخاب شوند. هنگامی که محتوای شما در جهت رفع یک مساله یا یک سوال مطرح می شود یا دقیق تر به عنوان قصد جستجوگر امکان دارد نه تنها در نتایج جستجو محلی در مکان خوبی باشد بلکه بعنوان یک جعبه دانشی قرار بگیرد. امروزه در نتایج گوگل رتبه هایی که به مساله قصد جستجوگر پرداختند در اولیت هستند.

برای دستیابی به چنین جایگاهی بایستی موارد زیر را مد نظر قرار داده و اعمال نمود:

درک قصد جستجو کننده /  تحقیقات کلیدواژه  تحقیقات موضوعی برای کمک به بهبود سایت

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.