سئو جادو می کند ولی جادوگری نیست! سئو به زبان ساده یعنی بهینه سازی سایت برای موتور جستجو! در واقع سئو (SEO) مخفف عبارت Search Engine Optimization می باشد. که ما ایرانی ها می گوییم «سئو» ولی در زبان انگلیسی « اس ای او» گفته می شود.
بیشترین منظور از بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو همان “گوگل” است. چون در کشور ما بیش از 99 درصد افراد از گوگل برای رفع نیاز خود استفاده می کنند. و هدف اصلی ما بهینه سازی سایت ها برای گوگل است. هر چند که جدیدا موتور جستجوی مایکروسافت با نام بینگ هم تا حدودی رواج یافته است.
سئو به زبان ساده
گوگل است که به سئو معنی می دهد. در حقیقت همه ما تلاش می کنیم تا سایت مان را در کلماتی که مربوط به کسب و کارمان می شود و کاربران بیشتری آنها را سرچ می کنند در گوگل بالا بیاوریم. سئو به زبان ساده یعنی همین!
سئو به مجموعه ای از فرایندها و دستورالمعل هایی گفته می شود که توسط ما بر روی وب سایت انجام می گیرد تا در موتورهای جستجو نتیجه خوبی کسب نماید.
شایان ذکر است که پروسه سئو، کار یکی دو روز نیست! بعضی ها فکر می کنند سئو یک بار برای همیشه است. در صورتی که اصلا اینطور نیست! سئو فرایندی دائمی است و تمام شدنی نیست!
هرچند که خیلی ها از روش های غیر قانونی در بهینه سازی سایت خود برای موتورهای جست و جو استفاده می کنند تا هرچه زودتر نتیجه ایده آل خود را مشاهده کنند ولی باید بدانند که سئو فریب دادن موتورهای جستجو نیست! و گوگل چنین سایت هایی را که با روشهای فریبکارانه قصد ارتقا دارند را بزودی به رتبه های پایین تر پرتاب خواهد نمود. سئو یعنی کارهایی انجام دهیم تا موتورهای جست وجو باور کنند که سایت ما کارآمد، خوب و بدرد بخور است.
سئو یعنی حال سایت مان را خوب کنیم. زمانی که حال سایت ما خوب باشد و در بهترین شرایط قرار داشته باشد تبدیل به سایتی ایده آل برای گوگل می شود. گوگل به سایت هایی رتبه خوب می دهد که در بهترین شرایط قرار داشته باشند.
سئو جادو می کند
بعضی ها فکر می کنند سئو یعنی ترفندهایی که بشود از آنها برای بالا آمدن یک شبه در گوگل استفاده کرد. سئو جادو می کند ولی جادوگری نیست! هیچ ترفندی در سئو وجود ندارد که سایت شما را به سرعت به رتبه های اول گوگل برساند.
سئو علم یا دانش خاص و دست نیافتنی نیست! سئو مجموعه ای از دستور العمل هایی مشخص است که باید به آنها عمل کنیم. سئو اصول و قواعدی است که گوگل دوست دارد سایت ها از آنها پیروی کنند.
تجربه در سئو SEO بسیار مهم است. هرچه تجربه در سئو سایت بیشتر باشد نتایج بهتری می توان گرفت.
تعریفی که هم اکنون از سئو می شود این است که تدوین استراتژی برای تولید محتوای کاربر پسند و ایجاد تجربه کاربری دلنشین برای کاربران در سایت که این دو، بخش های اصلی سئو را در آینده تشکیل می دهند و هر کدام از آنها دارای آیتم هایی هستند.
گوگل به چه سایت هایی رتبه خوب می دهد؟
به طور کلی و به زبان ساده گوگل به سایت هایی رتبه خوب می دهد که اولا به فکر کاربران شان باشند یعنی به آن ها اهمیت بدهند و ثانیا اعتبار بالایی در وب داشته باشند و مورد اطمینان باشند.
بطور کلی این دو مورد از نظر گوگل بسیار مهم است که همین باعث می شود سئو داخلی و سئو خارجی بوجود آید.
منظور از اهمیت دادن به کاربران یعنی سایتی داشته باشیم که از هر لحاظ برای کاربران مفید و در عین حال کار با سایت ما برای شان راحت باشد. از محتوای مفید و ارزشمند گرفته تا شکل ظاهری سایت، المان های چیده شده در سایت، رنگ بندی و شکل نوشته های سایت، سرعت بارگذاری سایت و هر موردی که سایت ما را به یک سایت مفید با کاربری راحت برای کاربران مان تبدیل کند.