کاربرد فرم ها در طراحی سایت

کاربرد فرم ها در طراحی سایت

فرم ها در طراحی سایت معمولا برای جمع آوری اطلاعات از کاربر به منظور ثبت نام در سایت، تکمیل فرایند خرید و تحویل کالا یا در بخش تماس با ما استفاده می شود.

فرم ثبت نام، فرم ارتباط آنلاین، فرم ارسال خبرنامه، فرم سفارش، قرم استخدام و غیره نمونه هایی از فرم های مهم در طراحی وب سایت می باشند که کاربردهای فراوانی دارند.

از فرم ها به وفور در طراحی فروشگاه اینترنتی و همچنین طراحی سایت دانلود استفاده می شود. چون کاربران در مراحل خرید بنا به ضرورت فرمهای مختلفی را پُر کنند. در طراحی سایت حرفه ای باید قواعد خاصی برای ایجاد فرم های مختلف رعایت شود. در این مقاله تعدادی از مهمترین اصول طراحی فرم ها را توضیح می دهیم.

اهمیت فرم ها در طراحی سایت

طراحی اصولی و مناسب یک فرم خوب می تواند باعث ترغیب کاربر به ثبت نام شود. ولی در فرمی که اصول رعایت نشده باشد نمی تواند با کاربر ایجاد تعامل کند و نرخ تبدیل (Rate Conversion) بسیار پایینی خواهد داشت.

نرخ تبدیل یک فرم به درصدی از کاربران گفته می شود که به آن فرم رسیده اند و آن را با موفقت تکمیل می نمایند.

برای مثال شما در صفحه اصلی سایت خود یک فرم ثبت نام در خبرنامه دارید. از ۱۰۰ نفر بازدید کننده سایت شما فقط ۱۰ نفر آن فرم را تکمیل می کنند. پس در این حالت نرخ تبدیل آن فرم در سایت شما ۱۰% است.

گرافیک فرم در طراحی سایت

گرافیک فرم در طراحی سایت و توجه کردن به زیبایی ظاهری و بصری آنها قابل تامل است. ایجاد فرم ها با فونت خوانا و با سایز مناسب، استفاده از آیکون های زیبا و رنگ های چشم نواز می توانند توجه کاربرانی که وارد سایت می شوند را جلب کند.

هر چه طراحی فرم، زیباتر و حرفه ای تر باشد می تواند افراد بیشتری را برای پُر کردن ترغیب کند. یک ظاهر زیبا می تواند مانند یک ویترین شیک افراد را به سمت خود جذب کند.

توضیحات برخی فیلدها

فرم ها در طراحی سایت از چندین فیلد تشکیل شده که کاربران در هر فیلد باید اطلاعات خاصی را وارد کنند. مانند فیلد نام، آدرس، شماره همراه، پست الکترونیک و غیره.

برای فیلدهایی که ممکن است برای کاربر گیج کننده باشد حتما بخش توضیحات قرار داده می شود تا جلوی بروز اشتباه گرفته شود. بطور مثال:

  • در فیلد شماره کارت بانکی بنویسید که شماره کارت را بدون فاصله یا خط تیره وارد کنند.
  • در فیلد ایمیل تذکر دهید که آدرس ایمیل معتبر وارد نمایید.
  • در فیلد شماره تلفن بنویسید که شماره را بدون کد شهر وارد کنند.
  • در فیلد کد ملی بنویسید که شماره ملی را بدون فاصله یا خط تیره وارد نمایند.
کاربرد فرم در طراحی سایت

کاربرد فرم در طراحی سایت

سنجش امنیت رمز عبور

این قابلیت در فرم های ثبت نام قرار می گیرد تا رمز عبور کاربر مورد بررسی واقع شود و رمزهای کوتاه یا نامناسب را قبول نکند. همچنین دکمه رمزساز که بصورت اتوماتیک رمز عبورمی سازد تا کاربران تازه وارد بتوانند با کمک آن یک رمز عبور قوی داشته باشند نیز از قابلیتهای فرم وبسایت است.

همچنین فیلد تکرار رمز عبور هم وجود دارد تا کاربر مطمئن شود که رمز عبور را درست وارد می کند و بعد از ثبت نام با مشکل مواجه نشود.

این قابلیت نیز در فیلد رمز عبور فرم ها در طراحی سایت قرار می گیرد تا اگر در هنگام تکمیل فرم دکمه “Caps lock” روشن بود یا زبان سیستم به غیر از انگلیسی تغییر کرده بود با پیغام مناسب به کاربر هشدار داده شود.

فیلدهای ضروری

در تمامی فرم ها چند فیلد وجود دارد که باید حتما مقداری برای آن وارد شود و نمی توان آن را خالی گذاشت. این فیلدها را حتما با علامت خاصی مشخص می کنند که معمولا با علامت * مشخص می نمایند. فیلدهایی مانند: نام کاربری /  رمز عبور / ایمیل جزو فیلدهای الزامی هستند و کاربر نمی تواند آنها را خالی بگذارد.

اعتبار سنجی داخلی

بخش مهمی در طراحی فرم های سایت و بویژه فرم های اینترنتی، ایجاد قابلیت اعتبار سنجی فوری است که معمولا با آژاکس ایجاد می شود. حتما با نمونه های آن برخورد کرده اید.

در گذشته وقتی فرم های طولانی ثبت نام را پُر می کردید و دکمه تایید را می زدید بعد از چند لحظه مجددا همان فرم پیش روی شما قرار می گرفت و در آن بعضی از فیلدها به رنگ قرمز مشخص می شد و پیام خطا به شما اعلام می کرد که در بعضی فیلدها مقدار اشتباه وارد کرده اید. این کار بسیار خسته کننده بود و گاهی نیاز به پُر کردن چند باره فرم وجود داشت تا در نهایت موفق شوید.

اما اینک با تکنلوژی آژاکس وقتی فرمی را پُر می کنید اگر اشتباهی وجود داشته باشد همان لحظه به شما اعلام می کند تا آن را اصلاح نمایید. برای مثال اگر در کادر پست الکترونیک، آدرسی ذا وارد کنید که قبلا استفاده شده باشد بلافاصله به شما اعلام می کند که این ایمیل قبلا بکار رفته و شما باید ایمیل دیگری انتخاب کنید.

بطور کلی استفاده از اعتبار سنجی بلادرنگ (Real time Validation) طی ساخت فرم ها در طراحی سایت می تواند نرخ تبدیل آن فرم را افزایش دهد و باعث رضایت کاربر گردد.

مفید و مختصر

موردی که خیلی کم به آن توجه می شود این است که در دنیای امروز وقت برای همه ارزشمند است و هیچکس دوست ندارد چندین ساعت را برای پُر کردن یک فرم ثبت نام یا خرید محصول وقت بگذارد و در عین حال تمام اطلاعات خصوصی خود را در اختیار شما قرار دهد.

برای مثال در فرم ثبت نام فقط کافی است نام کاربری، کلمه عبور و ایمیل پرسیده شود و فیلدهای غیر از این کاربردی ندارد و نیازی نیست پرسیده شود.

در فرم سفارش و خرید یک محصول نیازی نیست نام پدر، شماره شناسنامه، نام صمیمی ترین دوست و اطلاعاتی از این دست را از کاربر بپرسید. چون بخشی از حریم خصوصی کاربر است و افراد در دنیای مجازی فقط علاقه دارند که اطلاعات کلی خود را در اختیار سایت ها قرار بدهند.

نسخه موبایل

تعداد زیادی از کاربران با دستگاه گوشی همراه به سایت ها مراجعه می کنند و اگر بخواهند فرمی را تکمیل کنند باید آن فرم بصورت واکنشگرا طراحی شده باشد. یعنی بتواند در هر سایز صفحه نمایش بصورت کامل و درست دیده شود تا کاربر هم بتواند به راحتی آن فرم را تکمیل کند.

همچنین در نسخه موبایل باید فیلدها بصورت درشت تر و خواناتر طراحی شوند تا کاربر نیاز به زوم کردن نداشته باشد.

کد امنیتی در طراحی فرم سایت

بسیاری از سایت ها در فرم های خود از کد امنیتی یا “Captcha” استفاده می کنند. این کدها برای جلوگیری از حملات اتوماتیک توسط نرم افزارهای مخرب و ربات ها به سایت است و باعث می شود فقط انسان های وافعی بتوانند با سایت کار کنند.

ولی همین کدهای امنیتی در طراحی سایت باعث بوجود آمدن مشکلاتی شده است. از جمله خوانا نبودن کدها و مشکلات دیگر.

بسیاری از شرکت های معروف استفاده هوشمندانه ای از این کدها کرده اند. به این صورت که در هنگام ورود به سایت و ناحیه کاربری فقط دو فیلد نام کاربری و کلمه عبور وجود دارد که اگر مقدار آن را اشتباه وارد کنید در مرحله دوم بخش کد امنیتی هم به دو گزینه قبلی اضافه می شود. که جلوی خرابکاری های احتمالی را بگیرد.

 با رعایت کردن این نکات می توان فرم هایی را در سایت پیاده سازی نمود که بالاترین نرخ تبدیل را داشته باشد و کاربران در کوتاه ترین زمان ممکن آن را تکمیل و ارسال کنند.

در پایان شایان ذکر است که فرمها در طراحی سایت کاربردهای متنوعی در بخش های مختلف سایت دارند. استفاده درست از آنها باعث افزایش میزان فروش و کاربران سایت می شود. در مقابل یک فرم نامطلوب و غیر استاندارد باعث می گردد تعداد زیادی از کاربران به ناچار سایت شما را ترک کنند.

 

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.