شناخت نحوه ارتباط و تعاملات کاربران با یک وب سایت جهت برنامه ریزی مفید و افزایش کاربران ورودی برای ادمین و صاحبان کسب و پیشه بسیار مهم می باشد. در دنیای اینترنتی جذب مخاطبان هدف به نحوی که وفاداری مادام در مشتریان ایجاد گردد رکن حیاتی می باشد؛ اما با چه متدی برای کاربرانی که شناختی از آنها نداریم برنامه ریزی کنیم؟ اصلی ترین مشکل گردانندگان و صاحبان وبسایت ها، عدم شناخت رفتار کاربران و عدم اطلاع از علاقمندی کاربران به چه نوع محتوایی می باشد تا بتوان نقاط ضعف و قوت را شناخت و بر روی آنها تمرکز نمود. برای رفع این مشکل در ابتدا لازم است مجموعه ای از داده های مناسب جهت آنالیز و تحلیل به منظور بهبود کسب و کار جمع آوری گردد.
گوگل آنالیتیک چیست؟
گوگل آنالیتیک (Google Analytics) یک سرویس تحلیل وب سایت می باشد که توسط گوگل ارایه شده است. سرویس گوگل آنالیتیک یا گوگل آنالیتیکس برای اولین بار در سال 2005 برای تحلیل آماری وب سایت ها رونمایی گردید. گوگل آنالیتیک درحال حاضر بزرگترین سرویس برای تحلیل وب سایت ها روی اینترنت می باشد.
در یک نگاه گوگل آنالیتیک سرویس رایگان پیش آوری شده گوگل است که آمار بازدید کنندگان یک وب سایت را نشان میدهد. این دستاورد برای بازاریابان و وب مسترها برای واکاوی وب بکار گرفته میشود.
این سیستم امکان بررسی و تحلیل ورودیها، صفحات ورودی دهنده، کاربران وارد شده، فعالیتهای کاربران، زمان حضور و مسیر خروجی آنها را ارائه میکند. به این ترتیب، گستره وسیعی از اطلاعات در اختیار مدیریت سایت قرار خواهد گرفت.
گوگل آنالیتیکس محبوب ترین ابزاری است که شما می توانید تمامی تلاش هایی که برای بازاریابی انجام می دهید را سنجش و سبک و سنگین کنید. توسط گوگل آنالیتیک می توانید ترافیک وب سایت، پیگیری کاربران از وب سایت هایی که به سمت وب سایت شما هدایت شده اند را پیگیری نمایید. همچنین توسط این ابزار می توانید بازدیدهایی که از صفحات وب سایت شما در بازه های مختلف زمانی شده است را مشاهده نمایید.
اگر شما از خدمات گوگل آنالیتیک استفاده می کنید در ادامه به نکات کلیدی این سرویس برای موفقیت بیشتر در کمپین های خود توجه نمایید:
- تعریف اهداف
اهداف یکی از ساده ترین قابلیت ها در استفاده از گوگل آنالیتیک است. قبل از شروع هر کاری می بایست یکسری اهداف برای خود تعریف نمایید. گوگل برای انجام این کار قالب های مختلفی آماده نموده است. در صورت تنظیم هدف در گوگل آنالیتیک شما می توانید پیشرفت خود را در بازه های زمانی به دقت اندازه گیری نمایید.
- ایجاد داشبوردهای سفارشی
داشبوردها در گوگل آنالیتیکس این قابلیت را در اختیار شما قرار می دهند که بتوانید هر گونه داده آماری را در قالب نمودارهای آماری مشاده نمایید. با ایجاد داشبوردهای سفارشی شما می توانید تا حداکثر 20 داده آماری با استفاده از اضافه کردن ویجت هایی که مورد علاقه شما می باشند را مشاهده نمایید. با ایجاد داشبوردهای سفارشی می توانید داده های واقعی را بر اساس معیارهای مورد نظرتان مشاهده و اندازه گیری نمایید.
- ایجاد آلارم های سفارشی
بسیاری از افراد فرصت ندارند هر روز گوگل آنالیتیک را بررسی نمایند. با ایجاد آلارم های سفارشی می توانید از فعالیت ها و رفتارهای مختلف مطلع شوید. به عنوان مثال شما می توانید با ایجاد آلارم سفارشی برای ترافیک وب سایت خود در صورتی که کمتر از مقدار معینی شد، از طریق ایمیل به شما اطلاع رسانی شود.
- مرتبط کردن گوگل آنالیتیک با ابزار گوگل وبمستر
اگر شما تا کنون گوگل وبمستر را برای وب سایت خود راه اندازی نکرده اید پیشنهاد می شود که هر چه سریعتر این کار را انجام دهید. با استفاده از گوگل وبمستر می توانید تعداد دفعاتی که کلمات کلیدی وب سایت شما در صفحه نتایج گوگل نمایش داده شده است، جایگاه کلمات کلیدی، تعداد دفعاتی که روی کلمات کلیدی وب سایت شما کلیک شده است و … را مشاهده نمایید. اگر گوگل آنالیتیک را با ابزار گوگل وبمستر مرتبط نمایید می توانید به گزارشات جدید، پرس و جوهای جدید و نمودارهای جغرافیایی دسترسی داشته باشید.
- اندازه گیری سرعت
سرعت وب سایت یکی از معیارهای مهم در بهینه سازی موتور جستجو یا سئو است. با افزایش سرعت وب سایت خود می توانید کاربران جدیدی را به سمت وب سایت خود هدایت نمایید. با اندازه گیری سرعت وب سایت و صفحات مورد نظرتان می توانید به مشکلات صفحات مورد نظرتان پی ببرید و آنها را برطرف نمایید. گوگل آنالیتیک سرویس اندازه گیری سرعت صفحات را در اختیار شما قرار می دهد.
- متوقف کردن پیگیری توسط شما
اگر شما بدقت مراقب وب سایت خود هستید و محتوای وب سایت خود را همیشه بروز نگه می دارید، گاهی اوقات ممکن است بخواهید برخی از نتایج بازدید را از ترافیک وب سایت خود حذف نمایید و یا بعبارتی دیگر برخی از پیگیری ها را متوقف سازید برای انجام این کار کافی است بعنوان مثال اگر بازدیدهای وب سایت شما از طریق آی پی ثابتی انجام می شود، آن IP را فیلتر نمایید تا نتایج آن از ترافیک وب سایت شما در نظر گرفته نشود.
- سفارشی کردن سگمنت ها
شما ممکن است چندین گروه بیننده برای وب سایت خود داشته باشید و برایتان مهم باشد که این گروه های در گوگل آنالیتیک قابل تفکیک باشند. در گوگل آنالیتیک می توانید با سفارشی کردن سگمنت ها گروه های مختلف از بینندگان تعریف نمایید. با سفارشی کردن سگمنت ها می توان زبان، سن، محل، جنسیت، تکنولوژی و رفتار کاربران وب سایت را تشخیص داد.
- چک کردن مرورگرهای مختلف
وب سایت شما ممکن است تنظیمات مختلفی در مرورگرهای گوناگون داشته باشد. گوگل آنالیتیک مقایسه کاملی از این موارد را در اختیار شما قرار می دهد. اگر شما اطلاعات کاملی از مرورگرهایی که وب سایت شما در آنها بارگذاری می شود داشته باشید براحتی می توانید به نقاط ضعف وب سایت خود پی برید و آنها را برطرف نمایید.
- مشاهده جریان رفتار کاربران
جریان رفتار کاربران در واقع نشان دهنده نقشه ای از رفتار کاربران در مواجه شدن با وب سایت شما است. با استفاده از جریان رفتار کاربران در گوگل آنالیتیک می توانید تشخیص دهید چرا کاربران وب سایت شما را جهت بازدید انتخاب نموده اند و چگونه از صفحات آن استفاده می نمایند.
- دریافت تصویر بلادرنگ از وب سایت
یکی از قابلیت های گوگل آنالیتیک ارایه تصویر بلادرنگ از وب سایت بر اساس برخی معیارها است. با استفاده از این قابلیت می توانید تعداد کاربران آنلاین وب سایت و نحوه دسترسی به وب سایت شما را مشاهده نمایید.
در پایان گفتنی است گوگل آنالیتیکس بصورت پیش فرض ابزار قدرتمندی است اما زمانی می توانید از همهی قدرت آن استفاده نمایید که این ابزار را با توجه به نیاز و اهداف فعالیت خود سفارشی سازی کنید. بسیاری از امکانات گوگل آنالیتیک مانند Event ها (کلیک بر روی یک لینک، اضافه کردن محصول به سبد خرید، ارسال فرم و غیره)، اطلاعات فروشگاه و ویژگیهای دیگر بصورت پیش فرض فعال نیستند. شما می توانید با اضافه کردن این امکانات و انجام تنظیمات مربوطه، به دادههای بهتر و مرتب تر دست پیدا کنید و از این داده ها در جهت بهبود کسب و کارتان استفاده کنید.
دیدگاه شما