تبلیغات و بازاریابی دیجیتال اساساً هر نوع بازاریابی برای خدمات یا محصولاتی است که از دستگاه های الکترونیکی متصل به اینترنت استفاده می کنند. با ورود وسایل الکترونیکی به زندگی ما، بازاریابی دیجیتال نیز ظهور کرد که به آن دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی دیجیتال، بازاریابی اینترنتی، بازاریابی الکترونیکی و بازاریابی اینترنتی نیز گفته می شود و این اصطلاحات جایگزین در طول زمان تغییر کرده اند. که در این مقاله آرسام طرح شرح می دهیم.
5 بُعد بازاریابی دیجیتال
برای درک اهمیت بازاریابی دیجیتال در آینده بازاریابی در هر کسب و کاری، بسیار مهم است که در نظر داشته باشیم که کدام تعاملات مخاطب را باید درک و مدیریت کنیم. امروزه، دیجیتال مارکتینگ در مقایسه با یک وب سایت یا ایمیل، در مورد انواع بیشتری از تعامل با مخاطبان است. این شامل مدیریت و کنترل 5D یا “5 بُعد های دیجیتال” است. 5D فرصتهایی را برای مصرفکنندگان برای تعامل با برندها و همچنین کسبوکارها برای دسترسی و یادگیری از مخاطبان هدف خود به روشهای مختلف شناسایی میکند. 5 ضلع بازاریابی دیجیتال عبارتند از :
- دستگاه های دیجیتال
- پلتفرم های دیجیتال
- رسانه دیجیتال
- داده های دیجیتال
- تکنولوژی دیجیتالی
-
دستگاه های دیجیتال:
مشتریان هنگام تعامل با وبسایتهای تجاری یا شرکتی و برنامههای تلفن همراه، اغلب از طریق ترکیبی از دستگاههای متصل، از جمله تلفنهای هوشمند، رایانههای رومیزی، تبلتها، تلویزیونها و دستگاههای بازی، برندها را تجربه میکنند. دستگاههای دیجیتال شامل دستگاههایی است که مردم تقریباً هر روز از آنها استفاده میکنند. از اینها می توان برای هدف قرار دادن مخاطب برای اهداف بازاریابی استفاده کرد.
- لپ تاپ و کامپیوترهای رومیزی
- تلفن های همراه
- تلویزیون های هوشمند
- دستگاه های گیم
- ساعت های هوشمند
-
پلتفرم های دیجیتال:
بیشتر تعاملات در این دستگاه ها توسط یک مرورگر یا برنامه ها در پلتفرم های رسانه های اجتماعی اصلی مانند فیس بوک، اینستاگرام، گوگل، یوتیوب، توییتر و لینکدین انجام می شود. اینها پلتفرم هایی هستند که کاربران به طور منظم با آنها در تعامل هستند. آنها می توانند برای اهداف بازاریابی استفاده شوند.
- رسانه های اجتماعی
- موتورهای جستجو
- وب سایت ها
-
رسانه های دیجیتال:
کانالهای ارتباط آنلاین مختلف پولی، مالکیت و کسب درآمد برای دسترسی و تعامل با مخاطبان هدف از جمله تبلیغات، ایمیل و پیامرسانی از طریق محتوا، موتورهای جستجو و شبکههای اجتماعی. رسانههای دیجیتال کانالهای پولی و/یا متعلق به آنها هستند که میتوانند برای دستیابی به مخاطبان هدف شما استفاده شوند. آنها عبارتند از:
- تبلیغات آنلاین
- بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی
- پیام رسانی
- بازاریابی ایمیلی
-
داده های دیجیتال:
آنچه کسبوکارها درباره نمایههای مخاطبان و تعاملات خود با مشاغل جمعآوری میکنند در حال حاضر در اکثر کشورها توسط قانون محافظت میشوند. داده های دیجیتال داده هایی در مورد مخاطبان هدف شما هستند که برای دستیابی به یک هدف بازاریابی استفاده می شوند. به طور کلی، داده های مربوط به مخاطبان هدف شما را می توان از طریق موارد زیر به دست آورد:
- فرم های تماس
- نظرسنجی ها
- برنامه ها
5- فناوری دیجیتال:
فناوری بازاریابی یا شرکتهایی که برای ایجاد تجربیات تعاملی، از وبسایتها و برنامههای تلفن همراه گرفته تا کمپینهای درون فروشگاهی و ایمیلی استفاده میشوند. فناوری دیجیتال درباره فناوری مورد استفاده با هدف بازاریابی است. برخی از نمونه ها عبارتند از؛
- هوش مصنوعی (AI)
- واقعیت افزوده (AR)
- واقعیت مجازی (VR)
بنابراین، بازاریابی دیجیتال تماماً در مورد استفاده از فناوری دیجیتال برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی و دستیابی به اهداف بازاریابی است. در حال حاضر یک اصطلاح مفید باقی مانده است. دیجیتال مارکتینگ برای استفاده موثر از فناوری دیجیتال به مهارت خاصی نیاز دارد.
دیدگاه شما