ساعت کاری 9 - 18
ضربه مهلک به امپراتوری متا با حکم اتحادیه اروپا
فعالان میگویند این اقدام ممکن است مالک فیسبوک و اینستاگرام را مجبور کند از کاربران «انتخاب آگاهانه» (opt-in) برای استفاده از دادههایشان در تبلیغات هدفمند درخواست کند.
به گزارش سرویس اخبار تبلیغات آرسام طرح کمیسیون حفاظت از دادههای ایرلند (DPC) پس از رد شدن استدلال متا از سوی مقامات دادههای اتحادیه اروپا، مبنی بر اینکه کاربران با پذیرفتن شرایط و ضوابط هنگام ورود به پلتفرمهای رسانههای اجتماعی، با دریافت تبلیغات مبتنی بر دادههای شخصی خود موافقت میکنند، مجموعاً ۳۹۰ میلیون یورو (۳۴۳ میلیون پوند) جریمه برای این شرکت صادر کرد.
بخش اصلی مدل کسبوکار فیسبوک و اینستاگرام، ایجاد پروفایلهایی از کاربران بر اساس فعالیت آنلاین آنهاست که به تبلیغدهندگان امکان میدهد افراد را بر اساس جزئیاتی مانند سرگرمیها، رفتار مصرفکننده و موقعیت جغرافیایی هدف قرار دهند.
DPC در ابتدا از استدلال حقوقی متا مبنی بر اینکه رویکرد «قرارداد» قوانین عمومی حفاظت از دادههای اتحادیه اروپا (GDPR) را نقض نمیکند، حمایت کرد، اما روز چهارشنبه اعلام کرد که باید از توصیههای الزامآور هیئت حفاظت از دادههای اروپا (EDPB) که متشکل از تمام تنظیمکنندههای حریم خصوصی اتحادیه اروپا است، پیروی کند.
با این حال، DPC که به دلیل حضور متا در دوبلین قدرت نظارتی بر این شرکت دارد، اعلام کرد که در حال درخواست حکم دادگاه علیه درخواست دیگری از EDPB برای بررسی تمام فعالیتهای پردازش دادههای فیسبوک و اینستاگرام است.
گروه حامی حریم خصوصی Noyb که با ثبت شکایت علیه متا باعث این تصمیم شد، گفت که این حکم ضربه مالی «بزرگی» به این شرکت بوده است که ۹۸ درصد از ۱۱۸ میلیارد دلاری (۹۸ میلیارد پوندی) درآمد خود در سال ۲۰۲۱ را از تبلیغات به دست آورده است. مکس شرمس، رئیس افتخاری Noyb، گفت که اکنون از کاربران فیسبوک و اینستاگرام در اتحادیه اروپا پرسیده میشود که آیا میخواهند دادههایشان برای تبلیغات استفاده شود.
او گفت: «این ضربه مهلکی به سودهای متا در اتحادیه اروپا است. از مردم باید پرسیده شود که آیا میخواهند دادههایشان برای تبلیغات استفاده شود یا خیر. آنها باید گزینه «بله» یا «خیر» در اختیار داشته باشند و بتوانند هر زمان که بخواهند نظر خود را تغییر دهند. این تصمیم همچنین زمین بازی عادلانهای را با سایر تبلیغدهندگانی که نیاز به دریافت رضایت opt-in دارند، تضمین میکند.»
DPC سه ماه به متا فرصت داده است تا فعالیتهای پردازش دادههای خود را با این تصمیم که جریمه ۲۱۰ میلیون یورویی برای نقض GDPR فیسبوک و ۱۸۰ میلیون یورویی برای اینستاگرام را به همراه داشت، مطابقت دهد. جزئیات نحوهی انطباق متا با این تصمیم ارائه نشده است.
متا در بیانیهای اعلام کرد که علیه این تصمیم تجدید نظر خواهد کرد و اینکه پس از اعلام DPC، «درست نیست» که دیگر نمیتوان بدون رضایت کاربران، تبلیغات شخصیسازیشده ارائه کرد.