[vc_row][vc_column][vc_column_text]

  تبلیغات ، اهداف و ابزارهای تبلیغات  

تبلیغات (تبلیغ) تکنیکی کارآمد و موثر برای ترویج کالا، خدمات و ایده‌ها است. این یک شکل و روشی از ارتباطات غیر شخصی است که در آن اطلاعات کسب‌ و کار برای مشتریان بالقوه در دسترس قرار می‌گیرد.

تبلیغات، از واژه لاتین ” Advertere ” گرفته شده‌ است که به معنای ” چرخاندن ذهن … نسبت به … ” است. آگهی تا حد زیادی مکمل فروش محصولات، خدمات و ایده‌ها است. جالب‌ترین بخش یک تبلیغ این است که اطلاعات واقعی را با جذبه عاطفی هیجان انگیز همراه می‌کند. از این رو، بدون یک تبلیغ مناسب، هیچ تجارتی نمی‌تواند موفق باشد .

اهداف تبلیغات

اولین هدف اساسی در تبلیغات رشد کسب‌وکار با فروش کالا / خدمات است. علاوه بر این، اهداف دیگری تیز از تبلیغات وجود دارد که عبارتند: .

  • برای ورود به بازار ملی یا حتی بین المللی و ایجاد گروه جدید از مشتریان.
  • برای ترویج محصولات تازه وارد شده در میان مشتریان بالقوه.
  • برای ترویج برنامه فروش شخصی.
  • برای ایجاد آگاهی در مدت‌ زمان کوتاهی بین حداکثر افراد در مورد کسب‌وکار خود.
  • برای بالا بردن حسن نیت و ایجاد اعتبار در میان مشتریان با وعده ارایه کیفیت بهتر محصولات و خدمات.

استراتژی تبلیغات

مخاطب هدف، مزیت محصول، هدف تبلیغات، دلایل برتری محصول، شخصیت محصول و موضوع فروش در استراتژی تبلیغات مطرح است.

باید بر اساس مزیت محصول و دلایل برتری محصول، پیام ها، مزایای محصول برای مصرف کننده و ویژگی هایی که آن را از رقبای خود متمایز می کند، ساختار یافته باشد.

محصول باید دارای شخصیت ملموسی داشته باشد. مثلا برای کرم دست و صورت؛ عبارتی مانند “دوست دستان شما” مناسب است.

موضوع فروش: باید بر اساس موضوع فروش در استراتژی تبلیغات، دلایل ترجیح محصول بر سایر محصولات رقیب و ویژگی های متمایز آن باشد.

  • مخاطب هدف: یکی از تعیین کننده ترین عناصر در استراتژی تبلیغاتی است که باید ایجاد شود.
  • از طرف دیگر، بازار هدف را می توان از نظر ارتباط با محصول به شرح زیر طبقه بندی کرد:
  •  کسانی که از محصول استفاده نمی کنند،
  •  کسانی که هرگز از محصول استفاده نکرده اند و هرگز از آن استفاده نخواهند کرد،
  • کسانی که از محصول آگاه نیستند، اما خریداران بالقوه آینده هستند.
  • کسانی که از محصول آگاه هستند اما از آن استفاده نمی کنند، اما مصرف کنندگان بالقوه ای که ممکن است در آینده از آن استفاده کنند:
  •  کاربران محصول،
  •  مصرف کنندگان محصول رقیب که محصول را نمی شناسند،
  •  کسانی که از محصول مطلع هستند اما مصرف کننده آن محصول نیستند.
  •  کسانی که از برندهای شرکت های رقیب و همچنین محصول ما استفاده می کنند،
  • فقط کسانی که از برند ما استفاده می کنند.

تاریخچه صنعت تبلیغات

هر یک از پژوهشگران و تحلیل‌گران حوزه تبلیغات، تاریخچه صنعت تبلیغات را بر اساس آنچه مهم‌تر یا کم‌اهمیت‌تر می‌دانسته‌اند، ترسیم و تحلیل کرده‌اند.

به چند موج و روند اصلی در صنعت تبلیغات می پردازیم:

جالب اینجاست که آنچه در مورد تاریخچه تبلیغات در جهان مطرح می‌شود، روندی است که ظاهراً در تبلیغات در ایران هم به شکل مشابهی در حال طی شدن و قابل مشاهده است.

سندرا موریارتی در کتاب تبلیغات خود، پنج عصر را در تاریخچه تبلیغات قابل تشخیص می‌داند:

  • عصر چاپ
  • عصر ظهور آژانس‌های تبلیغاتی
  • عصر مطالعات علمی
  • انقلاب خلاقیت در تبلیغات
  • دوران مسئولیت پذیری و نیز ترویج یکپارچگی در پیامهای تبلیغاتی (ارتباطات یکپارچه بازاریابی)

در همین ارتباط بخوانید: تاریخچه صنعت تبلیغات در جهان

در اینجا به بررسی بیشتر هر یک از دوره‌های فوق در تاریخچه صنعت تبلیغات می‌پردازیم:

عصر چاپ

بیست و پنج سال از انتشار نخستین تبلیغ گذشت تا به ذهن روزنامه‌نگاران رسید که می‌توانند یک بخش ویژه‌ و ثابت برای آگهی‌های تبلیغاتی داشته باشند.

ظهور آژانس‌های تبلیغاتی

همان‌طور که می‌توان حدس زد،  تنها پس از گسترش رسانه‌ها و به وجود آمدن گزینه‌های متعدد برای تبلیغات و رقابت بین رسانه‌ها، فعالیت آژانس تبلیغاتی معنا پیدا می‌کند.

حتی امروز هم، تنها پس از رایج شدن انواع کانال‌های تبلیغاتی دیجیتال، آژانس‌های تبلیغات اینترنتی شکل گرفته و رشد کردند.

بنابراین، پس از اختراع ماشین چاپ، تا میانه‌های قرن نوزدهم، شاهد به وجود آمدن و رشد آژانس‌های تبلیغاتی نبودیم.

رسانه های تبلیغاتی؛ مزایا و معایب

مزایا و محدودیت های که انواع رسانه های تبلیغاتی دارند در ذیل مورد بررسی قرار داده ایم:

آگهی کاغذی چاپی

مزایا: انعطاف پذیری؛ پوشش بازارهای محلی؛ پذیرش عمومی و باور بالا

محدودیت: عمر کوتاه، خواندن سرسری و با عجله توسط مخاطب

پست مستقیم

مزایا: در انواع رسانه های تبلیغاتی مزایای نامه مستقیم انتخاب دقیق مخاطب؛ انعطاف پذیری و امکان شخصی سازی پیام می باشد.

محدودیت: هزینه های بالا و وجود تصویر «نامه های پستی ناخواسته و مزاحم»

تبلیغات تلویزیونی

تبلیغات تلویزیونی اغلب به عنوان موثرترین قالب تبلیغاتی در بازار انبوه در نظر گرفته می شود که توسط شبکه های تلویزیونی که قیمت های بالایی را برای پخش تبلیغاتی در رویدادهای تلویزیونی محبوب دریافت می کنند منعکس می شود. اکثر تبلیغات تلویزیونی به محض اینکه شنوندگان، آهنگ یا صدای جینگ مربوط به محصول را به نمایش می گذارند. تبلیغات مجازی ممکن است به طور منظم با گرافیک کامپیوتری در برنامه های تلویزیونی درج شود. آنها اغلب به پس زمینه های خالی اضافه می شوند یا برای جایگزینی بیلبوردهای محلی مرتبط با مخاطبان پخش از راه دور استفاده می شوند.

مزایا: امکان ترکیب تصویر، صدا و حرکت، استفاده از جذابیت های بصری، جلب توجه بالا و فراگیری زیاد

محدودیت: هزینه های بالا؛ شلوغی زیاد، اثر گذاری زودگذر و محدودیت در انتخاب مخاطب

کتابچه های راهنما

مزایا: پوشش عالی محلی، اعتبار بالا، فراگیری زیاد و هزینه کم

محدودیت: رقابت زیاد، فاصله زیاد بین مشاهده تبلیغ و خرید و محدودیت در ارائه پیام های خلاقانه

تبلیغات رادیویی

تبلیغات رادیویی نوعی تبلیغات از طریق امواج رادیویی است. تبلیغات رادیویی یک آنتن فرستنده و در نتیجه یک دستگاه دریافت کننده پخش موجی هستند، مانند امواج رادیویی. اگرچه محدودیت رادیو به صدا محدود می شود، اما طرفداران تبلیغات رادیویی اغلب از آن به عنوان یک مزیت یاد می کنند. رادیو یک رسانه در حال گسترش است که نه تنها روی آنتن، بلکه به صورت آنلاین نیز یافت می شود. طبق آمار آربیترون، شنوندگان هفتگی رادیو تقریباً 241.6 میلیون نفر هستند که بیش از 93 درصد از جمعیت ایالات متحده است.

مزایا: استفاده گسترده، انتخاب دقیق جغرافیایی و جمعیتی و هزینه پایین

محدودیت: امکان ارائه صوتی؛ جذابیت کمتر از تلویزیون تعرفه های هزینه های پایین

تبلیغات مطبوعاتی

تبلیغات مطبوعاتی در یک رسانه چاپی مانند روزنامه ، مجله یا مجله تجاری را توصیف می کنند. این شامل خوانندگان بسیار گسترده ای مانند یک روزنامه یا مجله بزرگ ملی، یک رسانه هدف محدودتر مانند روزنامه های محلی و مجلات تجاری با موضوعات بسیار خاص مانند رسانه است. تبلیغات مطبوعاتی شکلی از تبلیغات طبقه بندی شده است که به افراد یا شرکت های خصوصی اجازه می دهد تا تبلیغات کوچک و با هدف محدودی را برای تبلیغ یک محصول یا خدمات با هزینه کم خریداری کنند. شکل دیگری از تبلیغات مطبوعاتی، تبلیغات نمایشی است، یک تبلیغ بزرگتر که معمولاً در یک بخش مقاله در روزنامه یه بصورت رپورتاژ اجرا می شود.

مزایا: انتخاب دقیق جغرافیایی و جمعیتی ،باورپذیری با پرستیژ بودن، کیفیت چاپ خوب، عمر طولانی، خواندن از روی حوصله و دقت

محدودیت: زمان طولانی بین شماره های مختلف، عدم چاپ بعضی شماره ها و بودن سختی موضع یابی از طریق مجله

تبلیغات محیطی

بیلبوردها سازه های بزرگی در مکان های عمومی هستند که تبلیغاتی برای عابران پیاده و رانندگان عبوری نمایش می دهند. اغلب، آنها در خیابان ها و جاده های اصلی که با حجم زیادی از ترافیک موتوری و عابران پیاده مواجه اند، نصب می شوند. اما در هر مکانی با تعداد زیادی بیننده مانند مسیر حمل و نقل عمومی و ایستگاه هایی مانند مراکز خرید یا ادارات نیز می توانند قرار می گیرند. مانند محوطه مجتمع های مسکونی بزرگ و یا استادیوم های ورزشی ا مسابقات رالی.

مزایا: انعطاف پذیری امکان تکرار زیاد، هزینه پایین و رقابت کم

محدودیت: عدم امکان انتخاب دقیق مخاطبان هدف و محدودیت در ارائه

تبلیغات آنلاین

 از اینترنت و بازاریابی وب گسترده به منظور ارایه پیام برای جذب مشتری و ترویج تبلیغات استفاده می کند. نمونه هایی از تبلیغات آنلاین عبارتند از تبلیغات نمایشی متنی، تبلیغات بنری، تبلیغات درون متنی، تبلیغات رسانه ای برخط، تبلیغات شبکه های اجتماعی، تبلیغات سریالی آنلاین، شبکه های تبلیغاتی و هرزنامه های ایمیلی، از جمله تبلیغات ایمیل.

مزایا: امکان انتخاب دقیق مخاطبان هدف، امکان ایجاد روابط دو جانبه و تعاملی و هزینه نسبتا کم

محدودیت: عدم دسترسی برخی مخاطبان به اینترنت.

تبلیغات در فضای موبایل

مزایا: استفاده کنندگان متعدد و امکان برقراری تماس های شخصی

محدودیت: هزینه های زیاد (به جز در مواردی که شرکت از افراد داوطلب استفاده می کند)

خبرنامه ها

مزایا: مکان انتخاب دقیق مخاطبان هدف؛ کنترل کامل از طرف فرصت ایجاد روابط دوجانبه و تعاملی و هزینه های امکان افزایش هزینه ها نسبتا کم

محدودیت: امکان افزایش هزینه ها

همچنین بخوانید: معرفی روش های رایج تبلیغات

تبلیغات چاپی

مانند تراکت، بروشور، کاتالوگ و …  مزایا: انعطاف پذیری، کنترل کامل از طرف شرکت و امکان تصویری کردن پیام.

محدودیت: امکان افزایش هزینه ها

تبلیغات سه بعدی

تبلیغات سه بعدی (3D)، یک لایه 3 بعدی و تعاملی را به تبلیغات معمولی 2 بعدی اضافه می کند. در تبلیغات سه بعدی مشتریان می توانند با کشیدن و جهت گیری اشیاء، با محصول سه بعدی تعامل برقرار کنند. در دنیایی که هر روز بیشتر و بیشتر تولید محتوای چند رسانه ای افزایش می یابد، تولید تبلیغات سه بعدی یکی از راه های انجام این کار است، زیرا به راحتی جلب توجه می کند و به آن “عامل جذب” می نامند.

/vc_row][/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][darna_heading title=”مقالات تبلیغات”][darna_post item_amount=”9″ category=”adv”][vc_btn title=”همه مقالات تبلیغات” style=”gradient” link=”url:https%3A%2F%2Farsamtarh.ir%2Fcategory%2Fadv%2F||target:%20_blank|”][/vc_column][/vc_row]