تبلیغات (تبلیغ) تکنیکی کارآمد و موثر برای ترویج کالا، خدمات و ایده‌ها است. این یک شکل و روشی از ارتباطات غیر شخصی است که در آن اطلاعات کسب‌ وکار برای مشتریان بالقوه در دسترس قرار می‌گیرد.

تبلیغات، از واژه لاتین ” Advertere ” گرفته شده‌است که به معنای ” چرخاندن ذهن … نسبت به … ” است. آگهی تا حد زیادی مکمل فروش محصولات، خدمات و ایده‌ها است. جالب‌ترین بخش یک تبلیغ این است که اطلاعات واقعی را با جذبه عاطفی هیجان انگیز همراه می‌کند. از این رو، بدون یک تبلیغ مناسب، هیچ تجارتی نمی‌تواند موفق باشد .

اهداف تبلیغات

اولین هدف اساسی در تبلیغات رشد کسب‌وکار با فروش کالا / خدمات است. علاوه بر این، اهداف دیگری تیز از تبلیغات وجود دارد که عبارتند: .

  • برای ورود به بازار ملی یا حتی بین المللی و ایجاد گروه جدید از مشتریان.
  • برای ترویج محصولات تازه وارد شده در میان مشتریان بالقوه.
  • برای ترویج برنامه فروش شخصی.
  • برای ایجاد آگاهی در مدت‌زمان کوتاهی بین حداکثر افراد در مورد کسب‌وکار خود.
  • برای بالا بردن حسن نیت و ایجاد اعتبار در میان مشتریان با وعده ارایه کیفیت بهتر محصولات و خدمات.

تاریخچه صنعت تبلیغات

هر یک از پژوهشگران و تحلیل‌گران حوزه تبلیغات، تاریخچه صنعت تبلیغات را بر اساس آنچه مهم‌تر یا کم‌اهمیت‌تر می‌دانسته‌اند، ترسیم و تحلیل کرده‌اند.

به چند موج و روند اصلی در صنعت تبلیغات می پردازیم:

جالب اینجاست که آنچه در مورد تاریخچه تبلیغات در جهان مطرح می‌شود، روندی است که ظاهراً در تبلیغات در ایران هم به شکل مشابهی در حال طی شدن و قابل مشاهده است.

سندرا موریارتی در کتاب تبلیغات خود، پنج عصر را در تاریخچه تبلیغات قابل تشخیص می‌داند:

  • عصر چاپ
  • عصر ظهور آژانس‌های تبلیغاتی
  • عصر مطالعات علمی
  • انقلاب خلاقیت در تبلیغات
  • دوران مسئولیت پذیری و نیز ترویج یکپارچگی در پیامهای تبلیغاتی (ارتباطات یکپارچه بازاریابی)

در همین ارتباط بخوانید: تاریخچه صنعت تبلیغات در جهان

در اینجا به بررسی بیشتر هر یک از دوره‌های فوق در تاریخچه صنعت تبلیغات می‌پردازیم:

عصر چاپ

بیست و پنج سال از انتشار نخستین تبلیغ گذشت تا به ذهن روزنامه‌نگاران رسید که می‌توانند یک بخش ویژه‌ و ثابت برای آگهی‌های تبلیغاتی داشته باشند.

ظهور آژانس‌های تبلیغاتی

همان‌طور که می‌توان حدس زد،  تنها پس از گسترش رسانه‌ها و به وجود آمدن گزینه‌های متعدد برای تبلیغات و رقابت بین رسانه‌ها، فعالیت آژانس تبلیغاتی معنا پیدا می‌کند.

حتی امروز هم، تنها پس از رایج شدن انواع کانال‌های تبلیغاتی دیجیتال، آژانس‌های تبلیغات اینترنتی شکل گرفته و رشد کردند.

بنابراین، پس از اختراع ماشین چاپ، تا میانه‌های قرن نوزدهم، شاهد به وجود آمدن و رشد آژانس‌های تبلیغاتی نبودیم.

رسانه های تبلیغاتی؛ مزایا و معایب

مزایا و محدویت های که انواع رسانه های تبلیغاتی دارند در ذیل مورد بررسی قرار داده ایم:

آگهی کاغذی چاپی

مزایا: انعطاف پذیری؛ پوشش بازارهای محلی؛ پذیرش عمومی و باور بالا

محدویت: عمر کوتاه، خواندن سرسری و با عجله توسط مخاطب

پست مستقیم

مزایا: در انواع رسانه های تبلیغاتی مزایای نامه مستقیم انتخاب دقیق مخاطب؛ انعطاف پذیری و امکان شخصی سازی پیام می باشد.

محدویت: هزینه های بالا و وجود تصویر «نامه های پستی ناخواسته و مزاحم»

تلویزیون

مزایا: امکان ترکیب تصویر، صدا و حرکت، استفاده از جذابیت های بصری، جلب توجه بالا و فراگیری زیاد

محدویت: هزینه های بالا؛ شلوغی زیاد، اثر گذاری زودگذر و محدودیت در انتخاب مخاطب

کتابچه های راهنما

مزایا: پوشش عالی محلی، اعتبار بالا، فراگیری زیاد و هزینه کم

محدویت: رقابت زیاد، فاصله زیاد بین مشاهده تبلیغ و خرید و محدودیت در ارائه پیام های خلاقانه

رادیو

مزایا: استفاده گسترده، انتخاب دقیق جغرافیایی و جمعیتی و هزینه پایین

محدویت: امکان ارائه صوتی؛ جذابیت کمتر از تلویزیون تعرفه های هزینه های پایین

مجله

مزایا: انتخاب دقیق جغرافیایی و جمعیتی ،باورپذیری با پرستیژ بودن، کیفیت چاپ خوب، عمر طولانی، خواندن از روی حوصله و دقت

محدویت: زمان طولانی بین شماره های مختلف، عدم چاپ بعضی شماره ها و بودن سختی موضع یابی از طریق مجله

تبلیغات محیطی

مزایا: انعطاف پذیری امکان تکرار زیاد، هزینه پایین و رقابت کم

محدویت: عدم امکان انتخاب دقیق مخاطبان هدف و محدودیت در ارائه

 

تلفن

مزایا: استفاده کنندگان معتدد و امکان برقرای تماس های شخصی

محدویت: هزینه های زیاد (به جز در مواردی که شرکت از افراد داوطلب استفاده می کند)

خبرنامه ها

مزایا: مکان انتخاب دقیق مخاطبان هدف؛ کنترل کامل از طرف فرصت ایجاد روابط دوجانبه و تعاملی و هزینه های امکان افزایش هزینه ها نسبتا کم

محدویت: امکان افزایش هزینه ها

بروشورها

مزایا: انعطاف پذیری، کنترل کامل از طرف شرکت و امکان تصویری کردن پیام

محدویت: امکان افزایش هزینه ها

اینترنت

مزایا: امکان انتخاب دقیق مخاطبان هدف،امکان ایجاد روابط دو جانبه و تعاملی و هزینه نسبتا کم

محدویت: رسانه ای جدید با تعداد مشتر کان تقریبا کم در برخی از کشورها.

مطالعه بیشتر در این زمینه: معرفی روش های رایج تبلیغات