سئو چیست؟ بهینه سازی و ارتقای رتبه سایت در نتایج جستجوی موتورهای جستجوگر

به احتمال تاکنون شنیده اید که بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) یک ابزار بازاریابی دیجیتال حیاتی است. اما آیا واقعن می دانید فرایند سئو چیست؟ حتی اگر درک درستی از آنچه شامل آن می شود داشته باشید، ممکن است هنوز درک کاملی از این فرایند پیچیده و چند وجهی نداشته باشید.

سئو، بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو

سئو، بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو

 SEO (که در فارسی سئو نوشته می شود) مخفف و سرواژه عبارت Search Engine Optimization است. در یک نگاه کلی، سئو سایت در واقع بهینه سازی سایت و بالا بردن کیفیت درونمایه آن و بهبود عملکرد آن بر اساس قواعد و معیارهای موتورهای جستجو مانند گوگل است.

سئو به معنای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو می باشد و فرایندی است که برای بهینه سازی پیکربندی فنی وب سایت، ارتباط محتوا و محبوبیت پیوندها استفاده می شود تا صفحات آن به راحتی قابل جستج، مرتبط تر و محبوب تر در نتیج جستجوهای کاربران ظاهرشود و در نتیجه، موتورهای جستجو آنها را بهتر رتبه بندی کنند.

موتورهای جستجو با ارایه محتوایی که نیازهای جستجوی کاربر را برآورده می کند، تلاش های SEO را که هم برای تجربه جستجوی کاربر و هم برای رتبه بندی صفحه مفید است، توصیه می نمایند. این شامل استفاده از کلمات کلیدی مرتبط در عناوین، توضیحات متا و سرفصل ها (H1)، شامل URL های توصیفی با کلمات کلیدی به جای رشته های اعدادی، و نشانه گذاری طرح برای تعیین معنای محتوای صفحه، در میان سایر شیوه های سئو است

سئو از عناصر متعددی تشکیل شده است و دانستن اینکه آنها چه هستند و چه نقشی دارند کلید درک دلیل اهمیت SEO است. به طور خلاصه، سئو به جهت افزایش تعداد سایت ها در زمینه های مختلف تجاری، خدماتی، تولیدی و .. همچنین افزایش شدت رقابت بین آنها بسیار مهم است، زیرا باعث می شود وب سایت شما بهتر و بیشتر نمایان شود و این به معنی ترافیک بیشتر و فرصت های بیشتر برای تبدیل مشتریان احتمالی به مشتری واقعی است.

 

مزایای سئو

سئو مزایای عمده ای برای وب سایت ها دارد و می تواند منجر به رشد تصاعدی بلند مدت شود. برندهایی که در سئو سرمایه گذاری می کنند می توانند اعتبار و اعتماد مخاطبان را ایجاد کنند و آن را به بخشی اساسی از استراتژی بازاریابی دیجیتال تبدیل نمایند.

اگر به دنبال ایجاد آگاهی بلندمدت از برند، گسترش مخاطبان هدف خود و کسب درآمد بیشتر هستید، بهینه سازی برای موتورهای جستجو بسیار مهم است. مزیای مهم سئو برای کسب و کار شما و اینکه چگونه می توانید آنها را درک کنید، در ذیل توضیح می دهیم:

اعتبار شما را افزایش می دهد

سایتی که در صفحات نتایج موتورهای جستجو رتبه بالایی دارد معمولاً توسط موتورهای جستجو با کیفیت بالا و قابل اعتماد در نظر گرفته می شود و این به نوبه خود اعتبار کسب و کار شما را افزایش می دهد. زمانی را صرف بهبود و افزودن محتوا به سایت خود کنید، سرعت سایت خود را افزایش دهید و در مورد کلمات کلیدی تحقیق کنید تا به رتبه سایت شما حتی بالاتر رود.

سئو کل قیف بازاریابی را هدف قرار می دهد

بازاریابی محتوا که توسط SEO هدایت می شود، شامل انواع مختلفی از محتوا است که هر مرحله از قیف بازاریابی را هدف قرار می دهد. در حالی که یک پست وبلاگ برتر یا میان قیف در ابتدا تبدیل نمی شود، محتوایی مانند این باعث ایجاد وفاداری و آگاهی به برند می شود.

سئو به تمام مخاطبان هدف شما می رسد

سئو فقط برای سازمان هایی با یک مخاطب واحد نیست. بهینه سازی موتورهای جستجو برای شرکت هایی که مخاطبان مختلف را هدف قرار می دهند، شاید با همان خدمات، به همان اندازه موثر است.

به عنوان مثال، یک شرکت نصب آسانسور ممکن است به صاحبان خانه و مشتریان تجاری، دو مخاطب مجزا، خدمات ارایه دهد. سئو به سشرکت ها اجازه می دهد تا از طریق تحقیق کلمات کلیدی مبتنی بر هدف به هر مخاطبی دسترسی پیدا کنند.

جذب ارگانیک مشتریان بطور مداوم

موتورهای جستجو 24/7 سایت شما را می خزند و محتوای مفید را تبلیغ می کنند و به شما کمک می نمایند تا مشتریان جدید را بطور ارگانیک پیدا کنید. برای اینکه از تلاش‌های خود در سئو نهایت استفاده را ببرید، مقداری از زمان خود را به بررسی محتوا در سایت‌های با رتبه بالاتر در جایگاه خود اختصاص دهید و سعی کنید محتوایی بهتر از آنها بنویسید. سپس، محتوای خود را در سیستم عامل های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید.

از بازاریابی محتوا پشتیبانی می کند

محتوای اصلی و سئو دست به دست هم می دهند. با ایجاد محتوای مفید برای بازدیدکنندگان، از جمله متن، تصویر و ویدیو، سایت شما در نتایج جستجو رتبه بهتری خواهد داشت. اما سئو می تواند از تلاش های بازاریابی محتوای شما نیز پشتیبانی کند. اطمینان حاصل کنید که محتوای شما کیفیت بالایی دارد و برای کلمات کلیدی که می خواهید رتبه بندی کنید بهینه شده است و از آنجایی که موتورهای جستجو تازگی را دوست دارند، محتوای خود را بطور منظم به روز کنید.

کمپین های PPC را به حداکثر می رساند

استراتژی های بازاریابی بدون پرداخت  و پولی (PPC) به خوبی با هم کار می کنند. به سایت شما کمک می کند تا در بالای نتایج جستجوی پولی ظاهر شود، در حالیکه SEO بصورت ارگانیک همین کار را انجام می دهد. نمایش هر دو نتیجه در بالای صفحه نتایج موتور جستجو، اعتبار برند شما را افزایش می‌دهد و نشان می‌دهد که شما صرفا برای اینکه در صدر قرار بگیرید، برای تبلیغات پول خرج نمی‌کنید. شما می‌توانید از SEO برای به حداکثر رساندن کمپین‌های PPC خود استفاده کنید – برای مثال، اگر یک صفحه با رتبه بالا از آن به عنوان بخشی از تبلیغات PPC استفاده کنید، بهتر عمل می‌کند، به خصوص اگر کلمه کلیدی هزینه به ازای هر کلیک پایینی داشته باشد.

سئو به شما یک مزیت رقابتی می دهد

رقبای شما حتما در سئو سرمایه گذاری خواهند کرد، به این معنی که شما نیز باید سرمایه گذاری کنید. کسانی که سرمایه گذاری زیادی روی سئو می کنند اغلب در نتایج موتورهای جستجو از رقبا پیشی می گیرند و سهم بازار را به دست می آورند. اگر فکر می کنید که نتایج در صفحه اول جستجوی گوگل بیش از 90 درصد از ترافیک را دریافت می کنند، نمی توانید در آنجا حضور نداشته باشید، به خصوص اگر رقبای شما هستند. با شناسایی رقبای خود، تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف آنها و ایجاد و مدیریت شهرت آنلاین خود شروع کنید. سپس، مطمئن شوید که سایت شما سریع بارگذاری می شود و برای موبایل مناسب است، بهترین محتوای ممکن را ایجاد کنید و بر ارائه بهترین تجربه کاربری تمرکز کنید.

سئو می تواند به شما کمک کند تا به افراد بیشتری دسترسی پیدا کنید

در حالی که بسیاری از کمپین های بازاریابی تمایل دارند بر روی یک مخاطب هدف تعریف شده تمرکز کنند، سئو می تواند به شما کمک کند هر کسی را با هدف در یک مقطع زمانی خاص جذب کنید، صرف نظر از اینکه در چه مرحله ای از قیف خرید هستند. با تبلیغات PPC یا اجتماعی، می توانید مشتریان بالقوه های بیشتری را جذب کنید که ممکن است علاقمند به تجارت با شما باشند.

از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی برای گسترش آن استفاده کنید. در نهایت، از تحقیقات رقابتی برای اصلاح لیست خود با شناسایی اینکه رقبای شما چه کسانی هستند، برای چه کلمات کلیدی رتبه بندی می شوند و کجا بک لینک دارند، استفاده کنید و از این اطلاعات برای ایجاد یک استراتژی سئو بهتر استفاده کنید.

سئو به شما کمک می کند در جستجوهای محلی رتبه بهتری کسب کنید

جستجوهای محلی مانند “تعمیرگاه نزدیک من” یا “تعمیرگاه در شیراز” و امثالهم در حال رایج شدن هستند و نزدیک به 80٪ از جستجوهای محلی در تلفن همراه منجر به چنین نتیجه ای می شود. استراتژی سئو محلی می تواند به شما کمک کند این جستجوگران را که اغلب آماده خرید هستند جذب کنید. اولین قدم برای شروع با استراتژی های سئو محلی، ایجاد یک حساب گوگل برای کسب و کار شما است. سپس، شروع به درخواست بررسی از مشتریان خود کنید. با اطمینان از داشتن نام، آدرس و شماره تلفن صحیح، فهرست های خود را بهینه کنید. همچنین مطمئن شوید که فهرست خود را برای جستجوی صوتی بهینه کنید، به این معنی که محتوای غنی و قانع کننده را با لحنی مکالمه بنویسید که به اکثر سؤالات رایج پاسخ می دهد و راه حل هایی برای مشکلات جستجوگران ارائه می دهد. برخی از مراحل دیگر شامل در نظر گرفتن دقیق کلمات کلیدی محلی و ایجاد فهرست در فهرست های کسب و کار محلی است.

 Seo قابلیت استفاده از وب سایت را بهبود می بخشد

سئو به معنای سازگاری سایت شما با موتورهای جستجو است، اما همچنین می تواند تجربه مشتری را هنگام بازدید از وب سایت شما بهبود بخشد. اگر برای تولید محتوای مفید و باکیفیت کار کنید، سایت خود را سریع‌تر و واکنش‌گراتر کنید، بک لینک‌ها را اضافه کنید و هر صفحه را بهبود ببخشید، معموgh یک وب‌سایت عالی علاوه بر وب‌سایتی که برای موتورهای جستجو بهینه شده است، دریافت می‌کنید. عواملی که قابلیت استفاده را بهبود می بخشد شامل ساختار قوی سایت و ناوبری است که هر دو عاملی در رتبه بندی سایت توسط موتورهای جستجو هستند.

نتایج قابل اندازه گیری دریافت می کنید

با سئو، می توانید تغییرات در رتبه بندی، تبدیل ها و ترافیک وب سایت را دنبال کنید. پلتفرم‌هایی مانند Google Analytics مجموعه جامعی از اطلاعات را ارایه می‌کنند که به شما امکان می‌دهد تا سطح فوق‌العاده‌ای را بررسی کنید. برای مثال، می‌توانید روند خرید هر کاربر وب‌سایت را مشاهده کنید؛ از جمله صفحاتی که با آنها درگیر شده‌اند، کلمات کلیدی که برای جستجو استفاده کرده‌اند و اینکه آیا اقدامات خاصی را انجام داده‌اند یا خیر. شما می توانید از این بینش ها برای تنظیم و بهبود استراتژی سئو سایت خود استفاده کنید.

نرخ تعامل کاربر را بهبود می بخشد

یک سایت بهینه شده ترافیک باکیفیتی به ارمغان می آورد. اگر سایتی با محتوای مفید دارید که با هدف جستجوگر مطابقت دارد، احتمالا زمان بیشتری را برای مرور صرف می‌کند که در نهایت می‌تواند منجر به تبدیل بیشتر و افزایش بازگشت سرمایه شود. مشتریانی که مدت طولانی تری با یک وب سایت ارتباط برقرار می کنند، تمایل بیشتری به ارتباط با برند دارند – این می تواند منجر به حمایت از مشتری و درآمد طولانی مدت شود. برای بهبود نرخ تعامل کاربر، از یکی از ابزارهای آنلاین متعدد برای ممیزی سایت خود استفاده کنید و سپس مواردی مانند عنوان و متا تگ های خود را بهینه کنید. همچنین، مطمئن شوید که یک وب سایت امن و سازگار با موبایل خدمات ارایه می دهد.

 

خدمات سئو در آرسام طرح

امروزه با گسترش سایت ها و فروشگاه های اینترنتی در زمینه های مختلف، سئو بیشتر بر سر زبانها افتاده و تلاش و رقابت برای قرارگیری در صفحه اول گوگل افزونتر شده است. مفهوم سئو برای بسیاری از مدیران سایت ها و فعالان اینترنتی امری شناخته شده است.

هر فرایندی که با هدف بهبود رتبه یک سایت در صفحه نتایج موتورهای جستجوگر انجام شود، زیرمجموعه خدمات سئو محسوب می ‌گردد. این کارها در سطوح مختلفی انجام می ‌شوند بنابراین خدمات سئو انواع مختلفی دارد.

زمانی که تصمیم می گیرید سرمایه گذاری بیشتری بر روی سئو سایت خود داشته باشید هدف شما کسب جایگاه بهتر در نتایج گوگل، افزایش بازدید سایت و در نتیجه افزایش مشتریان و فروش خواهد بود.

برای کسب نتیجه مناسب باید مسیر دقیق و مشخصی را طی کنیم. درست است که تنوع موضوعات و سایت های اینترنتی موجب می شود تعریف دقیقی از خدمات سئو نداشته باشیم و سناریوی اجرا برای هر سایت کاملا متفاوت باشد؛ ولی اگر بصورت جامع به خدمات سئو نگاه کنیم می توانیم به یک ساختار مشابه و قابل تعریف برای تمام پروژه ها برسیم.

خدمات رایج در زمینه سئو و بهینه سازی سایت

بطور کلی می توان خدمات سئو را در موارد اصلی ذیل تقسیم بندی نمود:

  • آنالیز و راهبرد
  • سئو تکنیکال
  • بازاریابی محتوا
  • سئو فانکشنال
  • لوکال سئو

فرآیند انجام یک پروژه، معمولا با بهینه سازی ساختار کدنویسی و بستذسازی برای پیاده نمودن استانداردهای سئو در وبسایت آغاز می شود. پس از آن استراتژی محتوایی و تولید محتوای ارزشمند آغاز شده و فرآیند ایندکس و کسب جایگاه در نتایج شروع می گردد. با گذشت چند ماه از فعالیت یک سایت، می توان با به کارگیری تکنیک های تخصصی جایگاه آن را در نتایج جستجو بهبود بخشید.

پس از کسب جایگاه در نتایج گوگل و حضور در صفحه اول فرآیند حفظ جایگاه و بهبود آن تا حد ممکن آغاز می شود. در این مرحله بصورت مداوم در حال آنالیز کلمات هدف و شناسایی فرصت های جدید هستیم و تلاش می کنیم تا محتوای خود را متناسب با جستجوی کاربران بهینه کنیم.

علاوه بر مسیر بالا معمولا برای وبسایت هایی که پرستیژ مشخصی دارند، فرایند سئو فنکشنتال (سئو وابسته به شغل و پیشه) و همچنین سئو برای  تجارتهایی که نقطه فیزیکی مشخصی دارند لوکال سئو یا خدمات سئو محلی نیز تعریف می شود. به عنوان مثال برای یک کارواش که در محله مهرآباد واقع شده است بسیار کارآمد خواهد بود که اطلاعات آن هنگام جستجوی عباراتی مانند ” کارواش در اصفهان” یا “کارواش در مهرآباد” نمایش داده شود.

خدمات سئو در زمینه سئو تکنیکال عبارتند از: بهینه سازی سرعت سایت ؛ بهینه سازی کدها و تگ ها ؛ بررسی سلامت کلی سایت؛ مدیریت هسته های مرکزی؛ پیاده سازی نشانه گذاری استاندارد ؛ طراحی و کدنویسی نسخه AMP ؛ بهینه سازی برای نمایش منسجم سایت در موبایل و تبلت.

خدمات بازاریابی محتوا در پروژه های سئو شامل: تدوین ساختار محتوایی سایت و صفحات هدف ؛ شناسایی و آنالیز کلمات کلیدی ارزشمند ؛ برنامه زمانی و استانداردهای تهیه محتوا ؛ تولید محتوای مستمر متناسب با استانداردهای گوگل؛ استراتژی عنوان و توضیحات مناسب ؛ تدوین استراتژی لینک سازی داخلی سایت.

خدمات زمینه سئو محلی شامل: هدف گذاری عبارات محلی در صفحات سایت ؛  ثبت موقعیت در نقشه گوگل ؛ مدیریت دیدگاه، امتیازات و پرسش کاربران و غیره است.

خدمات  سئو فانکشنال شامل: تحقیق کلمه یا کلمات کلیدی ؛ تعیین کلمه یا واژگان کلیدی مرتبط با کسب و کار ؛ میزان تراکم سایت های مرتبط رقبا و شدت رقابت آنها در آن کلمه کلیدی مربوطه ؛ بررسی وبسایت رقیبان هم پیشه ؛ تدوین استراتژی لازم و انجام فرایند سئو فانکشنال مطابق الگوریتم های گوگل می باشد.