اسکیما (Schema) مجموعه ای از اطلاعات کوچک است که بیانی مشخص و از پیش تعیین شده در سایت قرار می گیرند. این روش از نشانه گذاری کار، تجزیه و تحلیل اطلاعات سایت را برای موتورهای جستجو خیلی ساده تر و موثرتر کرده و موتورهای جستجو قادر خواهند بود نتایجی را که مرتبط با سوال جستجو شده کاربر باشد به نمایش بگذارند.
Schema.org چیست؟
Schema.org در سال 2011 فعالیت خود را بعنوان همکار تجاری موتورهای جستجوی اصلی شامل گوگل، یاهو و بینگ آغاز کرده و وظیفه استانداردسازی زبان نشانه گذاری و یکپارچه سازی آنرا برعهده دارد. دستورالعمل های موجود در این سایت برای بیشتر موتورهای جستجو قابل فهم بوده و مثال های کاربردی بسیاری در آن یافت می شود.
جالب است بدانید مهمترین هدف از راه اندازی زبان نشانه گذاری اسکیما جایگزینی آن با بک لینک و کاهش ارزش لینک بوده است.
چگونه از نشانه گذاری اسکیما استفاده کنیم؟
اسکیما نیز همانند کدهای نشانه گذاری دیگر در محتوای صفحه قرار می گیرد. عناصر اسکیما و صفت های مرتبط با آن به منظور جلوگیری از گردش موتورهای جستجو در اطلاعات اضافی صفحه، مستقیما در کد HTML، قرار می گیرند.
بعنوان مثال اگر سایت شما در زمینه «دانلود و معرفی آهنگ» فعالیت می کند، راهکارهای مناسبی برای درک بهتر ربات های گوگل از سایت شما وجود دارد. با استفاده از نشانه گذاری اسکیما می توانید مستقیما به گوگل بفهمانید که در مورد موسیقی و آهنگ صحبت می کنید! برای این کار کافیست از استانداردهای مشخص مربوط به موسیقی در سایت schema.org استفاده کنید.
توجه شما را به مثال دیگری جلب می کنیم:
تشخیص تاریخ و زمان برای موتورهای جستجو کار مشکلی است، همه اینها به علت تفاوت درچگونگی فرمت تاریخ هاست که آیا مورد جستجو شده مربوط به حوادث گذشته است یا زمانبندی برای آینده. واقعیت این است که موتورهای جستجو همانند همه کامپیوترها در تشخیص دادن مواردی از این قبیل کند ذهن هستند. در این مثال وارد کردن صفت Event item type مشخص می کند که این موضوع، ماجرایی است که در یک زمان مشخص اتفاق افتاده است (همان طور که می بینید با استفاده از صفت start Date و datet time این کار انجام شده است) و باعث می شود که در نتایج مرتبط با موضوع جستجو شده به نمایش گذاشته شود.
استفاده از نشانه گذاری Event برای نمایش یک رویداد بسیار مفید می باشد، گوگل در ابتدا این روش را برای خوانندگان راه اندازی کرده و هدفی جز ارائه زمان کنسرت های بعدی و یا انتشار آلبوم بعدی خوانندگان نداشته است. تصویر زیر نمونه ای از نمایش یک رویداد در نتایج گوگل می باشد.
آیا نشانه گذاری اسکیما می تواند باعث بهبود سئو شود؟
وقتی کد html شما شامل ریز داده های اسکیما می شود، موتورهای جستجو راحت تر می توانند محتوای مطالب شما را تفسیر کنند و بنابراین این موضوع به نوبه ی خود باعث افزایش قابلیت دیده شدن سایت شما و تشخیص کلمه کلیدی اصلی توسط گوگل می شود.
لازم است بدانید که استفاده از کد نشانه گذاری اسکیما و یا فرمت های دیگر در کد html به معنی هک در سئو نمی باشد.
آیا به کارگیری اسکیما موجب افزایش رتبه در نتایج جستجو می شود؟
خیر، تا این زمان که اینگونه نبوده است، گوگل ادعا کرده است که استفاده از نشانه گذاری اسکیما فاکتوری برای افزایش رتبه سایت شما نمی باشد، هرچند که باعث تقویت rich snippets محتوای شما در نمایش نتیجه جستجوی موتور جستجوی گوگل می شود.
با این روش نحوه نمایش نتایج مربوط به سایت شما با سایر رقبا متفاوت خواهد بود و همین تغییر ساده (مثلا نمایش ستاره های امتیازدهی) شانس کلیک شدن بر روی سایت شما را افزایش میدهد. بطوریکه ممکن است شما جایگاه سوم را در نتایج گوگل کسب کرده باشید ولی تعداد ورودی شما از کسی که جایگاه دوم را در همان عبارت دارد بیشتر باشد.
نشانه گذاری صفحات سایت کاری دشوار است مخصوصا اگر سایت شما دارای صدها و شاید هم هزاران صفحه باشد. نشانه گذاری باید به صورت دستی برای همه صفحات سایت وارد شود با یک عالمه کار بیشتر برای سایت های بزرگتر.البته در بسیاری از سیستم های مدیریت محتوا و با طرح ریزی صحیح ساختار صفحات می توان این نشانه گذاری را به صورت یکباره برای تمامی محصولات و صفحات سایت انجام داد.
اما اگر تازه در شروع کار هستید و یا سایت کوچکی دارید می توانید نشانه گذاری اسکیما را بدون هیچ زحمتی انجام دهید. هنگامی که شما کارهای نشانه گذاری را انجام دادید از ابزار Structured Data Testing Tool در گوگل جهت چک کردن اینکه همه دستورالعمل ها به درستی عمل می کنند، استفاده کنید.
آیا باید همه اطلاعات سایت خود را با اسکیما بهینه سازی کنیم؟
خیر، اما هرچه اطلاعات بیشتری را با استفاده از این کد نشانه گذاری بهینه سازی کنید، هدف و طبیعت محتوای سایت شما برای موتورهای جستجو واضح تر می شود. همچنین به یاد داشته باشید که بهتر است نشانه گذاری را برای تعداد خاصی از ویژگی ها ایجاد کنید تا گوگل قبل از اینکه rich snippet سایت شما را ساخته باشد، بتواند از این ریز اطلاعات شما استفاده کند. برای اینکه متوجه شوید که از نشانه گذاری های انجام شده چه اطلاعاتی استخراج می شود می توانید از ابزار Structure Data Testing Tool گوگل استفاده کنید.
توجه کنید که هریک از این ساختارهای موجود در سایت schema.org به منظور و کاربردی مشخص طراحی شده است و استفاده از آنها در جایی نامناسب نتیجه ای برای شما به همراه نخواهد داشت. بعنوان مثال استفاده از سیستم امتیازدهی محصولات و خدمات در بخش نظرات یک وبلاگ روش مناسبی نیست و زحمات شما نتیجه ای به همراه نخواهد داشت زیرا گوگل رتبه بندی شما را در نتایج خود نمایش نخواهد داد.
Open graph در فیس بوک و Twitter Cards
برخی از بازاریابان به اشتباه تصور می کنند که استفاده از تگ open graph همه آن چیزی است که برای دیده شدن محتوای آنها نیاز است، در صورتی که کد نشانه گذاری اسکیماا می تواند همراه با تگ های رسانه های اجتماعی همزمان به منظور دستیابی موتورهای جستجو به اطلاعات جزئی تر، استفاده شود. برای بهینه سازی سایت خود و افزایش شانس دیده شدن محتوای خود از کد نشانه گذاری اسکیما همزمان با تگ های open graph استفاده کنید.
open graph صفحات سایت شما را برای فهم بهتر توسط فیسبوک نشانه گذاری می کند، این مساله هنگامی که صفحات شما در فیسبوک به اشتراک گذاشته می شود و یا کاربر از سیستم جستجوی وب فیسبوک استفاده می کند بسیار مهم خواهد بود. همچنین سیستم Twitter Cards برای شبکه اجتماعی توییتر و اشتراک گذاری اطلاعات مناسب در آن مورد استفاده قرار می گیرد. این دو سیستم بصورت مستقل از اسکیما و همزمان می توانند مورد استفاده قرار گیرند.
زمانی که گوگل پروژه ی Schema. Org را مطرح نمود، بسیاری از وب مستران نگران این شدند که نوع اطلاعات شان که با فرمت های دیگری نشانه گذاری شده بودند با کد نشانه گذاری اسکیما سازگاری ندارد، گوگل به وب مستران توجه داشته و امروزه اسکیما با فرمت RDF و فرمت های دیگر سازگاری دارد.
موتور جستجوی گوگل اعلام کرده که از هر سه روش نشانه گذاری Microdata، RDF و Microformat پشتیبانی می کند ولی برای حفظ یکپارچگی میان وبمستران و نشانه گذاری در اینترنت پیشنهاد اول آنها بکارگیری روش Microdata است.
دیدگاه شما