رسانه ها، بویژه رادیو و تلویزیون، تغییرات مهمی را درسیاست، تعلیم و تربیت، بازاریابی، اخبار، فرهنگ توده، زندگی اجتماعی و خانوادگی ایجاد کرده است. امروزه استفاده از انواع رسانه چون رادیو، تلوزیون، کمپیــوتر، تلفن همراه و … جزء انکار ناپذیــری ازفعالیـت های روزانه افراد است و به عنــوان منبــعی از اخبـــار باور کردنی، اطلاعات و تعلیــمات مهـــم، آگاهی های دقیق اجتماعی، اقتصادی و برخی سرگرمی های لذتبخش پذیرفته شده است.
اگر چه در کشورهای صنعتی بازارها در حال همسانسازی میباشند، اما شرایط رسانهای هنوز متفاوت هستند. در دسترس بودن تلویزیون، روزنامه و سایر اشکال الکترونیکی و رسانههای چاپی در سراسر دنیا متفاوتند. این موضوع میتواند روی تصمیمات رسانهای تاثیر بگذارند. به عنوان مثال میزان تیراژ روزنامهها براساس سرانه جمعیت پوشش گستردهای دارد. در ژاپن، که استفاده از روزنامه در سطح بالایی قرار دارد، برای هر دو نفر یک روزنامه وجود دارد. در آمریکا حدود ۶۵ میلیون تیراژ روزنامه در چرخه روزانه وجود دارد که نشاندهنده یک روزنامه برای هر چهار نفر است. در آمریکای لاتین هر یک روزنامه برای ۱۰ تا ۲۰ نفر و در نیجریه و سوئد هر ۲۰۰ نفر یک روزنامه مطالعه میکنند.
وقتی که در دسترس بودن رسانه بالاست، استفاده از آن به عنوان یک عامل تبلیغاتی محدود میشود. به عنوان مثال، در اروپا تبلیغات تلویزیونی وجود ندارد و یا مثل نروژ، دانمارک و سوئد محدود است. زمان مجاز برای تبلیغات در هر روز از ۱۲ دقیقه در فنلاند تا ۲۰ دقیقه در سوئیس، آلمان و استرالیا متفاوت است.
قوانین مرتبط با محتوا نیز متفاوت است و زمان انتظار برای پخش، گاهی دو سال طول میکشد. در آلمان، هزینه زمان تبلیغ باید از یک سال قبل پرداخت شود. در عربستان سعودی مقررات مربوط به تبلیغات بدین صورت است: هنگام تبلیغات باید ملاحظات مذهبی رعایت شود و لیستی وجود دارد که برابر قانون ممنوع اعلام شده است که شامل تبلیغات خرافاتی و فالگیری و آینده خوانی براساس گردش ستارگان و هر گونه انتشاراتی از این قبیل است. همچنین تبلیغات بچه ترسان، استفاده از تبلیغاتی که نشاندهنده یک خبر یا جمله رسمی باشد، ممنوع است.
استفاده از ادعاهای تبلیغاتی و فیلمهای غیرواقعی و استفاده از زنان در تبلیغات، همگی ممنوع هستند. البته اگر زنان لباس بلند و پوشیده داشته باشند و فقط چهره و دستهای آنها نمایان باشد و تبلیغ نشانگر امور خانوادگی باشد و همچنین استفاده از بچههای زیر شش سال که به نوعی فعالیتهای بچهگانه انجام میدهند، آزاد است.
ابزارهای مختلف تبلیغات و هزینههای آن – مانند سایر تصمیمات بازاریابی، تبلیغ کنندگان باید بین رسانههای تبلیغاتی محلی یا جهانی، یک کدام را انتخاب کنند. رسانه جهانی شامل تلویزیون، مثل کانالهای ITV، MTV و CNN هستند که به سرعت در سطح جهانی پخش میشوند. در حال حاضر تبلیغات از طریق اینترنت نیز انجام میشود. هر شرکت یا سازمان یا فرد میتواند در شبکه یک آدرس داشته و از این طریق حضور جهانی داشته باشد
دیدگاه شما