همگامی سئو و تجربه کاربری

تجربه کاربری شاید جزو اولین آیتم هایی نباشد که وقتی ما درباره سئو فکر می کنیم به ذهن ما خطور نماید. اما وقتی سئو و تجربه کاربری در کنار هم قرار می گیرند یک ترکیب برنده را تشکیل می دهند. زمانی که تکنیک های تجربه کاربری در سئو را رعایت می کنیم در واقع با یک تیر دو نشان می زنیم.

خیلی از بلاگرها و وبمسترها بر این باور هستند که سئو فقط تعریف متا تگ ها و تگ تایتل و و تگ Alt می باشد که با رعایت آنها می توانند  رتبه دلخواه را کسب نمایند اگر شما هم همینطور فکر می کنید، بنابراین در اشتباه هستید!

فاکتورهای سئو

یک وب سایت بهینه شده در واقع با رعایت فاکتور های سئو داخلی سعی دارد تا تبدیل به یک وب سایت با استانداردهای موتورهای جستجو شود یا به عبارتی (search engine friendly ) باشد. استفاده از تگ ها به گوگل کمک می کند تا بتواند محتوای وب سایت شما را درک کند. اما برای رتبه دادن به وب سایت شما موتور های جستجو بیشتر از ۲۰۰ فاکتور را در وب سایت شما مورد ارزیابی قرار می دهند. در این مقاله از آرسام طرح قصد داریم درباره تجربه کاربری در سئو صحبت کنیم.

چرا باید بر روی تکنیک های تجربه کاربری تمرکز کرده و برای بهبود آن تلاش کنید؟

گوکل مدام در حال به روز کردن الگوریتم های خود می باشد و همچنین از داده های رفتاری کاربران استفاده می کند  تا بتواند نتایج سرچ را بهبود بخشد و بهترین نتایج را در اختیار کاربران قرار دهد. در واقع این بدان معناست، وب سایتی که بتواند بهترین پاسخ را به نیاز جستجو کننده بدهد شانس بیشتری برای قرار گرفتن در نتایج سرچ گوگل را خواهد داشت.

زمانیکه شما می خوایید کمپین سئو خود را استارت بزنید یکی از پارامتر های اولیه که باید مورد آنالیز قرار دهید تجربه کاربری وب سایت خود است. شما با پیاده سازی سئو داخلی و خارجی و ایجاد یک تجربه کاربری مثبت برای کاربران خود می توانید ترافیک ارگانیک وب سایت خود را افزایش دهید.اگر شما تمام اصول سئو آن پیج مانند متا تگ ها را رعایت کنید اما کاربران شما نتوانند با وب سایت تعامل کرده ارتباط خوبی با وب سایت شما داشته باشند قطعا شما در سئو موفق نخواهید بود.

رضایت کاربران

در واقع تمام بحث ما بر روی ایجاد یک فضای آنلاین برای کاربران است تا رضایت کاربران شما جلب شده و در نهایت آنها تبدیل به مشتری گردند. باید این نکته را در نظر داشته باشید که یک سئو کار حرفه ای شاید لزوما یک شخص حرفه ای در تخصص تجربه کاربری نباشد اما آنها باید بتوانند درک درستی از اصول اولیه و پایه ای المان های تجربه کاربری در وب سایت خود داشته باشند.

تجربه کاربری چیست؟

تجربه کاربری به معنی ایجاد حس رضایت در کاربران وب سایت شما می باشد. در واقع به بیانی دیگر تجربه کاربری شامل تمام ویژگی های یک وب سایت بوده که منجر به سهولت در استفاده و تعامل کاربر و جذابیت های بصری می گردد. تجربه کاربری تمام جنبه های رفتاری و روانی تعاملات کاربران را با صفحات وب ترسیم می کند.

در بهینه سازی تجربه کاربری ما بر روی بازدیدکنندگان سایت تمرکز می کنیم.

تجربه کاربری دارای ۴ المان می باشد که در ادامه بررسی می کنیم.

  • کاربرد پذیری (Usability) آیا استفاده از المان های وب سایت شما راحت می باشد و کاربران موفق به انجام در خواست هایشان می شوند؟
  • ارزش آفرینی (Value)وب سایت شما ارزش خاصی را به کاربران ارائه می دهد؟ آیا وب سایت شما اطلاعات با ارزش برای کاربران منتشر می کند؟
  • سازگاری (Adaptability) آیا وب سایت شما کاربرانتان را متقاعد می کند تا از سرویس و یا محصول شما استفاده کند؟
  • مطلوبیت و سودمندی (Desirabilty) آیا ظاهر وب سایت شما از جذابیت کافی بر خوردار است؟

باید توجه داشته باشید که نیازی نیست که تمام المان های تجربه کاربری را برای تمام وب سایت ها به یک اندازه در نظر بگیرید اما بر خی از وب سایت ها با توجه به ماهیت آنها نیاز به هر ۴ آیتم دارند مانند سایت های فروشگاهی، اگر شما یک وب سایت فروشگاهی دارید هر ۴ المان برای شما مهم می باشد و نمی توانید هیچ یک از المانها را نادیده بگیرید.

تجربه کاربری آسان

کاربران شما باید به راحتی با وب سایت شما سازگار شوند، به راحتی به محتوای و بخش های دیگر وب سایت دسترسی داشته باشند، بتوانند اطلاعات ارزشمند که نیازمند آن هستند در وب سایت شما در یافت کنند و همچنین به وسیله ظاهر وب سایت و آفرهای ارائه شده رضایت بیشتری از وب سایت شما داشته باشند.

اگر هر یک از این موارد در سایت شما رعایت نشده باشد قطعا کاربران شما تجربه خوبی را نخواهند داشت و ممکن است مسیر خرید را در وب سایت شما طی نکنند.

المان های سایت

زمانی که وب سایت خود را طراحی می کنید باید همه ی این المانها را در سایت خود مد نظر داشته باشید تا بتوانید یک تجربه کاربری مثبتی را ایجاد کنید و بر روی رفتار کاربران خود تاثیر مثبت گذاشته و در نهایت سئو وب سایت خود را بهبود بخشید.

چرا که کاربران اگر رضایت کافی را کسب نمایند، دوست خواهند داشت تا دوباره و دوباره به وب سایت شما سر بزنند تا از خدمات شما استفاده کنند.به هر حال تجربه کاربری تاثیر زیادی بر روی رفتار کاربران دارد و گوگل از این سیگنال ها استفاده می کند تا متوجه شود که وب سایت شما برای کاربران ارزشمند است یا نه؟

اندازه گیری تجربه کاربری وب سایت

حالا باید ببینیم که چطور می توانیم این المانها را در وب سایت خود اندازه گیری کنیم ؟شما برای اندازه گیری تجربه کاربری وب سایت خود می توانید از چند ابزار مختلف استفاده کنید. برای اندازه گیری رفتار کاربران پارامترهای زیر باید بررسی شوند:

Average Time On a Website : میانگین زمانی که بازدیدکنندگان شما در وب سایت شما می گذرانند.

Bounce Rate : درصد کاربرانی که وب سایت شما را بدون بازدید از صفحه ای دیگر ترک می کنند.

Page View تعداد بازدیدهای از یک صفحه.

Exit Rate : نرخ خروج یک صفحه از وب‌سایت بیانگر تعداد کاربرانی است که با مشاهده آن صفحه از وب‌سایت شما خارج شده‌اند.

CTR : درصدی از کاربران است که در نتایج جستجو بر روی لینک سایت شما کلیک می کنند.

چند گام تا بهبود تجربه کاربری وب سایت و سئو

حالا برای بهبود تجربه کاربری وب سایت چه باید کرد ؟

تمام المان ها را در ذهن خود نگهدارید تا در ادامه به کار هایی که باید در وب سایت خود رعایت کنید تا تجربه کاربری  را بالا ببرید بپردازم.

هدینگ های صفحات وب سایت خود را SEO و بهینه سازی کنید. موتورهای جستجو می توانند محتوای شما را به راحتی پیدا کنند و همچنین می توانید با بهینه سازی هدینگ های وب سایت درک بهتری از محتوای صفحه برای موتورهای جستجو و کاربران خود ایجاد کنید بنابراین هم تجربه کاربری وب سایت و هم سئو را بهبود خواهید داد

مطمئن شوید که وب سایت شما به راحتی به بخش های مختلف لینک شده است. منوها و لینک های وب سایت باید در دسترس کاربران باشد این کار نه تنها تجربه کاربری را بالا برده و تاثیر مثبت دارد بلکه در دریافت رتبه در نتایج سرچ هم تاثیر خواهد داشت.

سرعت وب سایت خود را بهبود بخشید

سعی کنید المانهای غیر ضروری وب سایت خود را حذف کنید، تصاویر خود را بهینه کنید و دیگر فاکتورها و تکنیک های بهینه سازی سرعت را در سایت خود رعایت کنید سرعت وب سایت یکی از فاکتورهای بسیار مهم در سئو می باشد و به شدت در تجربه کاربری تاثیر گذار است. یادتان باشد که کاربران از وب سایت های با سرعت پایین متنفر هستند و قطعا سایت شما را ترک خواهند کرد.

وب سایت خود را برای موبایل بهینه سازی کنید. با توجه به اینکه تعداد کاربرانی که از موبایل استفاده می کنند بسیار بالا است باید وب سایت خود را برای موبایل بهینه کنید از این طریق حتی می توانید ترافیک وب سایت خود را بالا ببرید.

CTA

استفاده از Call To Action می تواند بازدیدکنندگان شما را به تعامل بیشتری با وب سایت شما دعوت کند.

بنابراین سعی کنید تا بر روی بهبود تجربه کاربری وب سایت خود در کنار سئو متمرکز شوید که ناخودآگاه این دو همدیگر را پوشش خواهند داد

اگر بازدید کنندگان از وب سایت شما راضی باشند، زمان بیشتری را در وب سایت خواهند گذراند و گوگل هم این قضیه را خواهد فهمید. در واقع تجربه کاربری یک فاکتور مستقیم برای رتبه بندی نیست اما می تواند رتبه شما را بهبود دهد.

برچسب ها: بدون برچسب

دیدگاه شما

فیلدهای لازم با * مشخص شده است