تمام مدیران وب سایت ها و شبکه های اجتماعی و بازاریابان، ارزش محتوای با کیفیت را درک کرده اند و برای تولید محتوا سرمایه گذاری ویژه ای می کنند. می دانید که ایجاد محتوای مداوم و با کیفیت برای موفقیت تلاش های شما در عرصه اینترنت و فضای مجازی ضروری است. تولید محتوای با کیفیت فقط به نفع برنامه بازاریابی محتوای شما نیست بلکه در کل مجموعه یا سازمان شما و میزان فروش پیشرفت چشمگیری ایجاد می کند.
طبق آمار وب سایت هایی که وبلاگ دارند و تولید محتوا می کنند بین 50 تا 60 درصد بازدید بیشتری دارند همچنین سازمان هایی که از بازاریابی محتوا استفاده می کنند حدود 30 درصد فروش بیشتری دارند که رقم زیاد و قابل توجهی است.
تاثیر گرفتن از محتوا بستگی به میزان کیفیت آن دارد. در تولید محتوا باید مراحل زیادی طی شود که شامل تدوبن استراتژی، برنامه ریزی، نوشتن محتوا، ویرایش و موارد دیگر است.
تدوین استراتژی محتوا
بازاریابی محتوای خود را ارزیابی کنید تا بدانید چه نوع محتوا برای رسیدن به بزرگترین هدف بازاریابی تیم خود نیاز دارید.
بنابراین قبل از شروع به نوشتن هر چیزی، هدف اصلی خود را مشخص کنید. بیشتر اهداف تولید محتوا شرکتها در یکی از این سه حوزه هدایت مشتریان، رهبری جریان فکری شرکت و سئو جای می گیرند. اهداف هر شرکتی برای تولید محتوا متفاوت است. اما شرکت هایی که وب سایت برای آنها مهم است سئو سایت را هدف اصلی تولید محتوای خود قرار می دهند چون از مهمترین سئو داخلی محسوب می شود.
بعد از مشخص هدف بازاریابی محتوا به سراغ مراحل تولید محتوا می رویم و در قدم اول باید بدانیم که برای چه کسی محتوا تولید می کنیم.
شناخت پرسونای مخاطب
قبل از ایجاد محتوا، باید بدانید که برای چه کسانی می خواهید بنویسید. اینجاست که personas یا شخصیت خریدار شما وارد می شود.
شخصیت خریدار نماینده ای از مشتری ایده آل شرکت شما است. شامل اطلاعات جمعیتی، انگیزه ها، رفتار خریدار، ارزش ها، نیازها، سرگرمی ها، بودجه و موارد دیگر مشتریان می باشد.
هدف از ایجاد این شخصیت ها کمک به شما در درک بهتر از مخاطبان است تا بتوانید به آنها دسترسی پیدا کنید، درگیر شوید و از آنها با محتوای مناسب پشتیبانی کنید.
پیدا کردن موضوع محتوا
در این مرحله باید روی موضوعات کلی مورد علاقه مخاطبان خود تمرکز کنید. موضوعات خاص و اختصاصی مقاله را برای مراحل بعدی در فرآیند تولید محتوا بگذارید. به تجزیه و تحلیل وب سایت خود بنگرید و کمی تحقیق در مورد کلید واژه انجام دهید تا موضوعاتی که برای مخاطبان شما مفید است را پیدا کنید.
همیشه با تیم فروش خود در ارتباط باشید. نمایندگان فروش شما هر روز مستقیماً با مخاطبان شما صحبت می کنند – چه کسی بهتر از تیم فروش در مورد بزرگترین سؤالات، چالش ها و اولویت های مشتریان آینده شما اطلاعات دارد؟
نیازی به موضوعات و ایده های خاص نیست، اما درک این که مخاطب شما دنبال چه نوع محتوایی است و تیم شما برای ارایه چه چیزی آماده است، برای یک استراتژی محتوا بسیار مهم است.
ایجاد تقویم محتوا
تقویم محتوا یک روش محبوب برای سازماندهی تولید محتوای تیم شماست. این ابزار به بازاریابان محتوا کمک می کند تا محتوای آینده را برنامه ریزی کنند و طبق برنامه زمانی پیش بروند.
بیشتر تقویم ها ماهانه هستند، و برنامه محتوای یک ماه را به تیم تولید محتوا ارائه می دهند. اما اگر تیم بزرگ و حوزه محتوایی بیشتری دارید می توانید تقویم های هفتگی ایجاد کنید و حتی در صورت نیاز برنامه ریزی های سه ماهه داشته باشید.
تقویم محتوا شما می تواند شامل تعداد فیلدها مانند نوع محتوا، عنوان، تاریخ انتشار، نویسنده و موارد دیگر باشد. نکته این است که تقویم شما باید واضح باشد که هرکسی که در تیم شماست می تواند به آن دسترسی پیدا کند تا سریعاً ببیند وضعیت محتوا و تاریخ انتشار آن چیست.
ساخت وبلاگ
اگر وبلاگ راه اندازی نکرده اید و مکانی برای انتشار مطالبی که می خواهید ایجاد کنید پیدا نکردید، اکنون زمان آن فرا رسیده است.
خوشبختانه، تعداد زیادی گزینه عالی و آسان برای راه اندازی وب سایت شخصی وجود دارد که از سیستم مدیریت محتوای آماده تا قالب های کاملا اختصاصی را شامل می شود.
می توانید از پلتفرم ها و سایت هایی که اجازه مطلب نوشتن به شما می دهند استفاده کنید. شبکه های اجتماعی مانند یوتیوب و اینستاگرام نیز مکان های مناسبی برای تولید محتوای عکسی و ویدئویی هستند. اما داشتن یک سایت شخصی به محتوا شما شخصیت می دهد و باعث شناخته شدن برند شما می شود.
ساختن سایت خود به شما انعطاف پذیری و آزادی می دهد تا دقیقاً همانطور که می خواهید برای خود اختصاصی سازی کنید.
محتوای فعلی خود را آپدیت کنید
محتواهای متنی که در سایت نوشته ایید را هر ماه بررسی کنید ویک آپدیت ماهیناه حتی اگر اضافه کردن یک پاراگراف هم باشد انجام بدهید. آپدیت کردن محتوا باعث می شود محتوای شما همیشه زنده به نظر برسد و از نظر سئو نیز گوگل توجه بیشتری به صفحاتی که آپدیت می شوند دارد و رتبه این را بهبود می دهد. یکی دیگز از روش های زنده نگه داشتن و آپدیت محتوا تشویق کاربران به کامنت گذاشتن درباره مطلب شماست. مخاطبان خود را با استفاده از شبکه های اجتماعی و یا ارسال خبرنامه هفتگی از طریق ایمیل آگاه کنید و تعامل آن ها در سایت را بیشتر کنید. برای بیشتر شدن نظرات می توانید مطالبی بنویسید که برای کاربران سوال برانگیز باشد و کاربر برای حل مشکل و آگاهی بیشتر سوال خود را در قالب کامنت در صفحه بپرسند.
کدام نوع از محتوا را می خواهید تولید کنید؟
پست های متنی وبلاگ، ویدئو، پادکست ها، اینفوگرافیک ها – همه آنها جایگاه خود را در استراتژی محتوای شما دارند و نحوه استفاده از آنها به شما بستگی دارد. اما باید مشخص کنید کدارم از این انواع محتوا بیشتر با کسب و کار شما سازگار است و ارتباط بهتری با مخاطب می گیرد.
به چهار ویژگی زیر که کیفیت محتوای شما را مشخص می کند توجه کنید:
- محتوای شما چه احساسی را به مخاطبتان می دهد.
- چگونه افراد را با محصول یا محتوای خود تغییر می دهید؟
- آیا احساسات آنها را به شکلی تغییر می دهد که به برند شما کمک کند؟
- آیا افراد مایل به اشتراک گذاشتن محتوای شما با دیگران هستند؟
با در نظر گرفتن نکات بالا در ادامه به ویژگی های انواع محتوا و کاربرد های آنها می پردازیم.
نکاتی برای بالا رفتن کیفیت محتوای متنی
با یک طرح کلی شروع کنید: فقط با یک اسکلت از آنچه می خواهید بگویید شروع کنید. این بدان معناست که چند خط برای معرفی خود داشته باشید و چرا مردم باید به موضوع شما اهمیت دهند و همچنین نکات اصلی و یا سسرفصل هایی را که می خواهید در طول پست از آنها استفاده کنید تشریح کنید.
زمانی که به یک موضوع علمی یا موضوع خاص اشاره می کنید از نقل قول ها و منابع استفاده کنید تا مخاطبان اعتماد بیشتری به مطالب شما داشته باشند. این مورد بیشتر در نوشتن محتوای تخصصی و علمی کاربرد دارد.
برررسی محتوای مشابه رقبا: کحتوای مشابه رقبا در همین موضوعی که نوشته اید را بررسی کنید تمام کم و کاستی ها و نکاتی که محتوای شما را خاص بهتر از رقبا می کند پیدا کنید و به متن خود اضافه کنید.
یک عنوان عالی بنویسید: آخرین و تقریباً مهمترین قسمت متن عنوان شماست. پس از تمام شدن متن عنوان را چک کنید و بازنویسی کنید. شما فقط وقتی روی صفحه رسانه های اجتماعی می روید روی چیزهایی کلیک کنید که چشم شما را جلب می کند و مخاطب شما نیز همین است. و عنوان اولین چیزیست که کاربران می بینند.
افزودن تصاویر موثر: مردم عاشق تصاویر هستند و اضافه کردن یک تصویر برجسته قبل از ارسال نشان داده شده است که 18٪ کلیک بیشتر ، 89٪ لایک و علاقه کاربران را افزایش می دهد.
راعایت نکات سئو محتوا: در نوشتن محتوای وب سایت کلمات کلیدی پر سرچ و مهم برای کسب و کارتان را هدف بگیرید و محتوا را برای رتبه گرفتن در آن کلمات بهینه کنید. بهینه سازی تایتل، متا دسکریپشن، تگ های هدینگ، لینک داخلی، عکس ها و.. از مواردی است که در باید رعایت کنید. برای اطلاعات بیشتر مقاله اصول سئو محتوا را مطالعه کنید.
تولید محتوای ویدئویی
طبق تحقیقات اخیر، 51٪ از متخصصان بازاریابی در سراسر جهان ویدئو را به عنوان بهترین نوع محتوا برای بازدهی و تبدیل میدانند در شبکه های اجتماعی ویدئو ها 1200٪ بیشتر از متن و تصاویر ترکیبی تولید و منتشر می شوند!!
برای تولید محتوا ویدئویی حتما نیازی نیست به استودیو و تجهیزات فیلم برداری دسترسی داشته باشید. می توانید محتوای ویدئویی بسیار ساده و کم هزینه اما مفید برای کاربران ایجاد کنید. مثلا نکات آموزشی را به صورت خلاصه در ویدئو های یک دقیقه ایی برای اینستاگرام تولید کنید و از همان ها در وب سایت خود نیز استفاده کنید. این نوع با دوربی موبایل نیز قابل ضبط است فقط کافیست بدانید مخاطب شما دنبال چه چیزی است.
نگران کامل نبودن ویدئو های خود نباشید. می توانید ویدئو های زیاد با تایم کوتاه تولید کنید و مخاطب را درگیر کنید.
محتوای صوتی یا پادکست
پادکست ها در حال حاضر به عنوان یک قالب محتوا بسیار پرطرفدار هستند و می توانند بازاریابی محتوای شما را با تلاش نسبتاً کم نسبت به نوشتن پست های گسترده وبلاگ تقویت کنند.
بعلاوه، با توجه به اینکه مخاطب شما چقدر مشغله های زیادی دارد ممکن است نتواند متن ها و فیلم های شما را ببیند اما به فایل های صوتی در هنگام کار نیز می تواند گوش کند.
یک مجموعه اولیه پادکست شامل یک میکروفون و نرم افزار برای ضبط صدای شما است. این می تواند به سادگی با میکروفون موبایل شما (که به دلیل کیفیت پایین صدا توصیه نمی کنم) تا یک میکرو USB خارجی، رابط صوتی و نرم افزار ضبط حرفه ای باشد. می توانید از میکروفون های کوچک و قابل حمل با قیمت مناسب استفاده کنید و پادکست های خود را ضبط کنید.
یک از روش های تولید پادکست مصاحبه با افراد متخصص و شناخته شده در حوزه کاری شماست. قطعا شما افرادی را در حوزه کاری خود می شناسید که می توانید با گرفتن یک وقت مصاحبه یک پادکست مفید و موثر ضبط کنید و در اختیار مخاطبان قرار دهید.
پادکست خود را ویرایش کنید: ویرایش صوتی نوعی هنر است. نرم افزارهای ساده برای ویرایش صدا وجود دارند که میتوانید کیفیت صدا را بهبود دهید و یا از موزیک پس زمینه برای پادکست خود استفاده کنید. در صورت نیاز می توانید از یک فرد متخصص در این زمینه استفاده کنید.
پس از آماده کردن پادکست آن را در شبکه های اجتماعی و در وب سایت خود منتشر کنید می توانید با یک نوشتن یک متن خلاصه از پادکست فایل صوتی آن را نیز قرار دهید.
دیدگاه شما